کمک هفت میلیون یورویی اتریش به افغانستان

برای جلوگیری از سوءاستفاده طالبان، کمک مالی انسان‌دوستانه به سازمان‌های معتبر افغانستان اهدا می‌شود

صدر اعظم اتریش گفت که وین مایل است از سفرهای خطرناک مردم افغانستان به سمت اروپا جلوگیری شود- NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

وزارت فدرال اتریش در امور اروپا و بین‌الملل، روز سه‌شنبه ۲۱ تیر (۱۲ ژوییه)، اعلام کرد که ۷ میلیون یورو را از صندوق امداد برای بلایای طبیعی خارج از کشور، به افغانستان ارسال می‌کند.

در اطلاعیه‌ وزارت فدرال اتریش در امور اروپا و بین‌الملل که در وب‌سایت آن منتشر شده، آمده است: «به منظور تسکین درد و رنج جمعیت غیرنظامی افغانستان، دولت اتریش هفت میلیون یورو از صندوق امداد بلایای طبیعی خارج از کشور (AKF)، به سازمان‌های کمک‌رسانی در افغانستان و کشورهای اطراف آن کمک می‌کند. این کمک برای آوارگان داخلی و پناهندگان افغان در نزدیکی سرزمینشان (کشورهای همسایه) در نظر گرفته شده است و به جلوگیری از مهاجرت‌های فرامنطقه‌ای به اروپا کمک می‌کند.»

در این اطلاعیه همچنین آمده است که این وجوه کمکی، مستقیما به سازمان‌های کمک‌رسانی فعال در افغانستان ارسال می‌شود تا از سوءاستفاده رژیم طالبان جلوگیری شود. قرار است از هفت میلیون یورو کمک اتریش، چهار میلیون یورو به کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، یک میلیون یورو به فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر و دو میلیون یورو به سازمان‌های امدادی اتریشی در افغانستان اختصاص داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه به نقل از کارل نهامر، صدر اعظم اتریش، آمده است که وین در هماهنگی با سازمان‌های معتبر امدادرسان در افغانستان همکاری می‌کند تا وجوه کمکی به نیازمندان واقعی برسد. به گفته نهامر، دولت او تلاش می‌کند تا مردم افغانستان از سفرهای خطرناک به سمت اروپا خودداری کنند و یکی از اهداف مبلغ کمکی همین مسئله است.

الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش، گفت اکنون مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری به کمک نیاز دارند. او افزود: «ما باید از یک فروپاشی انسانی جلوگیری کنیم تا از گسترش وضعیت اضطراری در سراسر منطقه پیشگیری شود. در غیر این صورت، خطر مهاجرت غیرقانونی بیشتر به سمت مرزهای اروپا وجود دارد.»

در همین حال، دفتر هماهنگ‌کننده امور کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، روز سه‌شنبه، در توییتی نوشت که دولت دانمارک نیز دو و نیم میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است.

نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، پس از فروپاشی دولت پیشین و از بین رفتن فرصت‌های شغلی در آن کشور افزایش یافته است. به گزارش سازمان ملل متحد، هم‌اکنون حدود ۲۴.۵ میلیون نفر از مردم افغانستان، به کمک‌های بشردوستانه متکی‌اند. همچنین نزدیک به ۱۳ میلیون کودک، نیاز به مراقبت‌های پزشکی و کمک‌های فوری دارند.

حوادث طبیعی مانند زلزله مرگبار اخیر که باعث مرگ بیش از هزار نفر در جنوب شرق افغانستان شد و بیش از هزار و ۵۰۰ نفر را زخمی کرد، نیاز به کمک‌های بشردوستانه را تشدید کرده است. با این حال، کمک‌های بشردوستانه دولت‌های جهان تاکنون توانسته است بخشی از نیازهای مردم افغانستان به‌ویژه آن‌هایی که به کمک‌های فوری نیازمندند را برآورده کند.

بیشتر از جهان