رهبر داعش در سوریه در حمله هوایی آمریکا کشته شد

ماهر العقال در شمال غربی سوریه کشته شد و این عملیات هیچ‌گونه تلفات غیرنظامی در پی نداشت

در ماه فوریه بود که ابوابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر داعش، در جریان حمله نظامی آمریکا در شمال سوریه، خود و خانواده‌اش را به‌صورت انتحاری کشت- John Moore/Getty Images/AFP

رهبر گروه تروریستی داعش در سوریه که یکی از پنج رهبر ارشد این گروه بود در حمله هوایی آمریکا کشته شد. ارتش آمریکا این خبر را صبح سه‌شنبه به وقت واشنگتن اعلام کرد.

بنا بر اعلام ستاد فرماندهی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنتکام)‌، ماهر العقال در حمله‌ای پهپادی در شمال غربی سوریه کشته شد و یکی از نزدیکانش نیز زخمی شده است.

در بیانیه این ستاد آمده است: «برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت گرفت تا این عملیات با موفقیت به انجام برسد. بررسی اولیه نشان می‌دهد که هیچ‌گونه تلفات غیرنظامی نداشته‌ایم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام آمریکا، العقال مسئول توسعه شبکه‌های داعش خارج از مرزهای سوریه و عراق بود. خبرگزاری رویترز پیش از اعلام رسمی ارتش آمریکا نیز این خبر را به نقل از مقام‌های این کشور منتشر کرده بود. پیش از این‌، گروه دفاع مدنی «کلاه سفیدها»، نزدیک به اپوزیسیون سوریه، کشته شدن و زخمی شدن یک نفر در حمله‌ای پهپادی در روستایی در شمال استان حلب را بدون اشاره به هویت این افراد اعلام کرده بود.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، گفت: «این حمله یادآور تعهد قاطع سنتکام به منطقه و شکست داعش است. حذف رهبران داعش قابلیت این سازمان تروریستی برای طراحی و حملات جهانی بیشتر را مختل می‌کند.»

بوچینو افزود: «داعش همچنان خطری برای آمریکا و شرکایش در منطقه است. سنتکام حضوری کافی و پایدار در منطقه دارد و همچنان با تهدیدهای موجود علیه امنیت منطقه مقابله می‌کند.»

داعش که زمانی بخش‌های گسترده‌ای از عراق و سوریه را در اختیار داشت، در پی حملات ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا، تمام اراضی اشغالی‌اش را از دست داد؛ گرچه در مناطقی جدید مانند موزامبیک و نیجریه در قاره آفریقا همچنان فعالیت می‌کند. کشتن العقال ضربه مهمی به داعش تلقی می‌شود.

در ماه فوریه بود که ابوابراهیم الهاشمی القرشی، رهبر داعش، در جریان حمله نظامی آمریکا در شمال سوریه، خود و خانواده‌اش را به‌صورت انتحاری کشت. قرشی دومین رهبر داعش پس از ابوبکر البغدادی بود که در سال ۲۰۱۹ در جریان حمله آمریکا کشته شد. در ماه ژوئن، هانی احمد الکردی، یکی از رهبران ارشد داعش در سوریه، نیز به اسارت نیروهای آمریکایی‌ درآمد.

بیشتر از جهان