روسیه مشغول ساخت لیزری غول‌پیکر برای ساقط کردن ماهواره‌هاست

نوامبر سال گذشته، روسیه در یک آزمایش موشکی، یکی از ماهواره‌های خود را منهدم کرد

پروژه «کالینا» برای «جنگ  الکترواپتیکی» ساخته و می‌تواند با اشعه لیزری ماهواره‌ها را هدف قرار دهد_ AFP

روسیه احتمالا در حال ساخت سیستمی لیزری است تا ماهواره‌های متخاصم را مختل کند.

این مجموعه جدید که ظاهرا در تاسیسات فضایی «کرونا» وزارت دفاع روسیه در نزدیکی «زلنچوکسکایا» قرار دارد، در نتیجه پژوهش‌های منبع باز (open source) که در «د اسپیس ریویو» منتشر شد، در کانون توجه قرار گرفت.

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای عمومی، اسناد درخواستی از پیمانکاران صنعتی روسیه و اسناد مالی روسیه نشان می‌دهند پروژه «کالینا»- سیستم لیزری طراحی‌شده برای «جنگ الکترواپتیکال»- می‌تواند با پالس‌های لیزری، حسگرهای نوری ماهواره‌ها را تخریب کند.

اسپیس ریویو می‌گوید: «در اسناد مناقصه‌ای که در سال ۲۰۱۵ به‌صورت آنلاین منتشر شد، مشخص شده بود که کالینا برای هدف‌گیری دقیق اشعه‌های لیزر به سمت ماهواره‌ها یک تلسکوپ جدید دارد.»

این طرح در اصل در سال ۲۰۱۱ شروع شد؛ اما پژوهش‌های اولیه آن یک دهه پیش انجام شد. مجموعه «کالینا» عبارت است از تجهیزات نظارتی از جمله سیستم‌های لیدار (lidar) و رادار که برای شناسایی اهداف تلسکوپ‌های فضایی به کار می‌رود.

با اینکه بنای تلسکوپ و تونلی که آن را به بنای لیدار وصل می‌کند، در جای خود قرار دارد، مشخص نیست چه میزان از این سخت‌افزار نصب شده است.

احتمال دارد پیشرفت این طرح در اثر تحریم‌های اقتصادی مختلفی که از سال ۲۰۱۴ علیه روسیه اعمال شد، به‌ویژه تحریم‌های الکترونیکی، مختل شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نوامبر سال گذشته، روسیه در یک آزمایش موشکی، یکی از ماهواره‌های خود را منهدم کرد.

آن زمان آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، آزمایش «بی‌پروایانه» روسیه را که به پراکنده شدن تقریبا یک هزار و ۵۰۰ قطعه زباله در مدار پایین زمین، محل چرخش ایستگاه بین‌المللی منجر شد، محکوم کرد.

فضانوردان سابق، سازمان‌های فضایی بین‌المللی، برندگان جایزه نوبل و مقام‌های دولتی سراسر جهان گفتند که آزمایش‌های تسلیحاتی ضدماهواره‌ای (ای‌اس‌ای‌تی) به دلیل خطر ایجاد زباله‌های فضایی، باید متوقف شوند.

در نامه سرگشاده‌ای که در سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، آمده است: «اگر فقط یک قطعه زباله از چنین آزمایشی با ماهواره‌ای برخورد کند و حادثه تکه‌‌تکه شدن را پدید آورد، به رویدادهای دیگری منجر می‌شود که بر تمام کشورها تاثیر می‌گذارد،؛ از جمله تکه تکه شدن بیشتر، خرابی ماهواره یا اختلال در خدمات.»   

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی