لاپید: در مورد «گور جمعی» سربازان مصری در اسرائیل تحقیق می‌کنیم

نخست‌وزیر اسرائیل گفت به خواست رئیس‌ جمهوری مصر در این مورد بازمانده از جنگ ۱۹۶۷ تحقیق می‌کند

دفتر لاپید گفت که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، این مسئله را در گفت‌وگویی تلفنی با لاپید مطرح کرده است-DEBBIE HILL / POOL / AFP

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۲، گفت که دفترش در مورد گزارش‌های موجود راجع به گوری جمعی در خاک این کشور که گفته می‌شود اجساد سربازان مصری کشته‌شده در جنگ سال ۱۹۶۷ در آن دفن شده است، تحقیق خواهد کرد. 

دفتر لاپید گفت که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهوری مصر، این مسئله را در گفت‌وگویی تلفنی با لاپید مطرح کرده است. این موضوع در پی انتشار گزارش‌هایی در دو روزنامه اسرائیلی مطرح می‌شود که در آن‌ها روایت‌هایی از شاهدانی عینی نقل شد که خبر از گوری بی‌نام و‌نشان در نزدیکی تپه لطرون می‌داد. تپه لطرون منطقه‌ای بین بیت‌المقدس (اورشلیم) و تل‌آویو است که صحنه درگیری ارتش‌های اسرائیل و مصر در خلال جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش‌های دو روزنامه «یدیعوت آخرونوت» و «هاآرتص»، مطالبی به نقل از آرشیوها و بر اساس گفت‌وگو با ساکنان محل منتشر شد. بنا به این گزارش‌ها، ده‌ها سرباز مصری که در جنگ شش روزه کشته شدند، احتمالا در گوری جمعی در نزدیکی لطرون به خاک سپرده شده‌اند.

دفتر لاپید گفت: «رئیس‌ جمهوری مصر گزارش‌های موجود را راجع به گور جمعی سربازان مصری در جریان جنگ شش روزه، مطرح کرد.»

لاپید از مشاور نظامی خود خواسته است  که «این مسئله را عمیقا بررسی کند و به مقام‌های مصری در این مورد اطلاع‌رسانی کند».

اسرائیل و مصر، پیش و پس از جنگ سال ۱۹۶۷ نیز با هم درگیر شده بودند. آخرین جنگ دو کشور، موسوم به «جنگ یوم کیپور»، در سال ۱۹۷۳ رخ داد. اما در سال‌های پس از آن جنگ، با میانجیگری جیمی کارتر، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، وارد مذاکرات صلح  شدند و در نهایت در سال ۱۹۷۹ معاهده صلح امضا کردند. این نخستین بار بود که کشوری عربی، اسرائيل را به رسمیت می‌شناخت و با آن رابطه دیپلماتیک برقرار می‌کرد. معاهده صلح اسرائیل و مصر از سنگ‌بناهای امنیت اسرائیل محسوب می‌شود.

بیشتر از جهان