انتشار اسناد تازه‌ای از روابط پشت پرده شرکت اوبر

مدیران اوبر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶‌ بیش از ۱۰۰ جلسه با مقام‌های صاحب نفوذ در کشورهای مختلف برگزار کردند

پرونده‌های لو رفته اوبر شامل بیش از ۱۲۴ هزار سند محرمانه بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ است ـ AFP

مجموعه‌‌ای شامل بیش از ۱۰۰ هزار سند لو رفته نشان می‌دهد اوبر، این غول تاکسیرانی اینترنتی، چگونه از روابط مخفیانه‌اش با سیاستمداران ارشد اروپایی، از جمله امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در دورانی که وزیر اقتصاد این کشور بود، برای توسعه تهاجمی خود در جهان استفاده کرده است.

این اسناد معروف به «پرونده‌های اوبر»، ابتدا به دست گاردین رسید و در اختیار کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی-آی‌سی‌آی‌جی (ICIJ- International Consortium of Investigative Journalists) قرار داده شد. این اسناد شامل یادداشت‌ها، سخنرانی‌ها، دفاتر، ایمیل‌ها، پیام‌های تلفنی و تبادلات واتس‌اپی بین ارشدترین مدیران اوبر است.

بر اساس گزارش‌ها، پرونده‌های اوبر که شامل بیش از ۱۲۴ هزار سند محرمانه بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ است، نشان‌دهنده تلاش‌های این شرکت برای کسب حمایت مخفی سیاستمداران ارشد اروپا، از جمله نخست وزیران، میلیاردرها، جرگه‌سالاران و غول‌های رسانه‌ای است.

بخشی از تحقیقات بر مکالمه‌های آقای مکرون با مدیران اوبر در دوره وزارت اقتصاد او متمرکز است، به گزارش بی‌بی‌سی نیوز او «تراویس کالانیک، مدیر پرحاشیه اوبر را با نام کوچکش مورد خطاب قرار می‌داد» و این در حالی بود که رانندگان تاکسی در این کشور گاهی تظاهرات خشونت‌آمیزی علیه این شرکت برگزار می‌کردند.

بنابر گزارش‌ها، برخی از مدیران ارشد اوبر به دنبال این بودند که از این اعتراض‌های خشونت‌آمیز، به نفع خود بهره‌برداری کنند.

طبق گزارش‌ها، کالانیک به دیگر مدیران شرکت پیام داده بود: «خشونت ضامن موفقیت (است)» و افزوده بود به‌خطر انداختن امنیت رانندگان در طول چنین اعتراض‌هایی «ارزشش را دارد.»

نیلی کروس، رئیس پیشین بخش دیجیتال اتحادیه اروپا، یکی از مقام‌های ارشد بروکسل هم قبل از پایان دوره‌اش در حال مذاکره برای پیوستن به اوبر بود و سپس مخفیانه برای این شرکت اعمال نفوذ کرد.

ههمچنین طبق گزارش‌ها، اوبر و یک شرکت مشاوره‌ای فهرست‌هایی از هزار و ۸۵۰ «نقش‌آفرین» تدوین کردند که مقام‌های عمومی کنونی و پیشین، اندیشکده‌ها و گروه‌های شهروندان را شامل می‌شد که اوبر امیدوار بود میان آن‌ها در ۲۹ کشور و اتحادیه اروپا  نفوذ کند.

به گزارش آی‌سی‌آی‌جی، مدیران اوبر از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بیش از صد جلسه که با مقام‌های عمومی برگزار کردند، از جمله ‌۱۲ جلسه با نمایندگان کمیسیون اروپا که افشای عمومی نشده است.

طبق این اسناد، اوبر همچنین برای جلوگیری از تحقیقات از «فناوری پنهان‌کاری» استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش آی‌سی‌آی‌جی، اوبر برای قطع دسترسی به رایانه‌های خدمات‌دهنده این شرکت، از کلید قطع اضطراری استفاده کرد و دست‌کم در شش کشور طی هجوم‌های سرزده از دست یافتن مقام‌ها به شواهد جلوگیری کرد.

بنا بر گزارش‌ها، کالانیک در جریان هجوم پلیس در آمستردام گفته بود «لطفا کلید خاموشی را هرچه زودتر بزنید...دسترسی در آمس (آمستردام) باید قطع شود.»

اوبر در واکنش به تحقیقات آی‌سی‌آی‌جی گفت بعد از آن که رئیس این شرکت، کالانیک در سال ۲۰۱۷ استعفا داد و دارا خسروشاهی جای او را گرفت «از دوران مقابله به همکاری» گذر کرده است.

جیل هیزلبیکر، قائم‌مقام ارشد بازاریابی و روابط عمومی اوبر با صدور بیانیه‌ای گفت: «بابت رفتار گذشته که آشکارا با ارزش‌های کنونی ما همخوانی ندارد، بهانه نیاورده‌ایم و نخواهیم آورد. در عوض از مردم می‌خواهیم بر اساس کارهایی که در پنج سال گذشته انجام داده‌ایم و در سال‌های آینده انجام خواهیم داد درباره ما قضاوت کنند.»

سخنگوی کالانیک هم اتهام‌های مربوط به اقدام‌ غیرقانونی اوبر را تکذیب کرد.

این سخنگو گفت: «کالانیک هرگز نگفت که اوبر از خشونت به بهای ایمنی رانندگان بهره‌برداری کند. هر اتهامی مبنی بر سرکردگی، دخالت یا درگیری کالانیک در هر یک از این فعالیت‌ها دروغ محض است.»

© The Independent

بیشتر از جهان