فرمانده انتظامی تهران ورود سگ‌ها را به پارک‌ها ممنوع کرد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نگهداری سگ را ناشی از «تاثیرپذیری از فرهنگ غربی و جریان سازمان یافته تغییر سبک زندگی اسلامی- ایرانی» خواند

طرح نیروی انتظامی برای ممنوعیت ورود سگ‌ها به پارک در دو هزار پارک پایتخت در حالی به اجرا گذاشته شده است که رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند ماه گذشته از افزایش سرقت‌ و زورگیری در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرها، از ناتوانی و بی‌توجهی نیروی انتظامی در مقابله با آن گزارش داده‌اند- MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، با بیان اینکه ورود سگ‌ها به پارک‌ها ممنوع است، آن را جرم مشهود خواند و گفت: با ورود سگ‌ها به پارک‌ها برخورد می‌کنیم.

 فرمانده انتظامی تهران با اشاره به طرح نیروی انتظامی برای نظارت بر پارک‌ها، گفت که تمام کلانتری‌ها و یگان امداد را مکلف کرده‌ایم بر بیش از دو هزار پارک نظارت کنند.

رحیمی گفت که بر اساس این طرح، برخورد با «عناصر آلوده کننده» فضای تفرجگاه‌ها و پارک‌ها به طور جدی در دستور کار روزانه کلانتری‌ها و یگان امداد قرار گرفته است و در دستور جدیدی که صادر کردیم ورود سگ‌ها نیز به پارک‌ها ممنوع است و نیروی‌های انتظامی از ورود سگ‌ها به پارک‌ها جلوگیری می‌کنند.

فرمانده انتظامی پایتخت افزود: بعضی‌ها با سگ‌ها وارد پارک می‌شوند و این سگ‌ها به قدری بزرگ هستند که حتی دیدنشان برای مردم رعب‌آور است و اعلام می‌کنیم ورود همه این‌ها به پارک‌ها ممنوع است و از نظر ما جرم مشهود است و با آن برخورد می‌کنیم.

به گفته رحیمی در طرح نظارت نیروهای انتظامی بر پارک‌ها، ۹۵ درصد ماموران به صورت گشتی‌های دو یا سه نفره و پیاده در پارک‌ها تردد می‌کنند و در بعضی جاها با موتورسیکلت یا خودرو در پارک‌ها گشت‌زنی می‌کنند.

فرمانده انتظامی تهران گفت که هدف از اجرای طرح جدید این نیرو در تفرجگاه‌ها و پارک‌ها این است که  مردم در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها با دیدن ماموران انتظامی احساس امنیت و آرامش کنند.

ممنوعیت ورود سگ‌ها به پارک‌ها پس از آن اعلام شد که هفته گذشته محمد صالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه،  نوشت: باید در خصوص سگ‌گردانی در معابر عمومی و پارک‌ها قوانین لازم تدوین شود و قوه قضاییه در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در این نامه، نگهداری سگ را ناشی از «تاثیرپذیری از فرهنگ غربی و جریان سازمان یافته تغییر سبک زندگی اسلامی- ایرانی» خواند.

از سوی دیگر، مرتضی تورک معاون پیشگیری از وقوع جرم و حقوق عامه دادسرای تهران نیز در نامه‌ای به مدیرعامل مجتمع تفریحی و ورزشی ارم سبز تاکید کرد که باید از ورود هرگونه سگ و سایر حیوانات خانگی به این مجموعه جلوگیری شود.

روزنامه کیهان، روزنامه‌ای که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای، منتشر می‌شود، نیز پیشتر در گزارشی بیرون آوردن سگ را «معضل اساسی» جامعه خوانده و خواهان برخورد نیروهای انتظامی و قوه قضائیه با شهروندانی شده بود که سگ دارند.

این روزنامه اذعان کرد که هرچند در قانون مجازات اسلامی قوانینی برای مجازات صاحبان سگ‌ها در اثر صدمه و آسیب به مردم آمده است اما «هیچ قانونی برای حدود سگ‌گردانی» وضع نشده است.

با این حال کیهان نوشت: به نظر می‌رسد لزوم همیاری قوه قضائیه و دادستانی برای همیاری با پلیس و مردم برای برخورد قانونی با این معضل اساسی ناشی از رواج سبک زندگی غربی در بین مردم کشورمان بیش از بیش احساس می‌شود.

در همین حال عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی اسبق دولت، در توییتی خطاب به فرمانده نیروی انتظامی پایتخت نوشت: «اگر آنقدر مامور زیاد دارید که با ورود سگ‌ها به پارک‌ها مقابله کنید، چرا با ورود سارقان به منازل مردم مقابله نمی‌کنید؟ هدف انحراف اذهان از بحران‌ معیشت و بحران ناکارآمدی سیاست خارجی نیست؟»

رضا مسعودی‌فر، قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، دو هفته پیش گفت که تعداد سرقت‌ها در سال ۹۵ حدود ۳۴۳ هزار و ۴۲۵ فقره بوده و در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد افزایش یافته است، که به معنای افزایش نزدیک به ۵ برابری سرقت‌ها طی پنج سال است.

طرح نیروی انتظامی برای ممنوعیت ورود سگ‌ها به پارک در دو هزار پارک پایتخت در حالی به اجرا گذاشته شده است که رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی در چند ماه گذشته از افزایش سرقت‌ و زورگیری در خیابان‌ها و میادین اصلی شهرها، از ناتوانی و بی‌توجهی نیروی انتظامی در مقابله با آن گزارش داده‌اند.