آمریکا و متحدان اروپایی‌: سرعت تحولات برنامه‌ اتمی ایران نگران‌کننده است

«جمهوری اسلامی ایران به طرح مطالبات خارج از «برجام» پایان دهد و بلافاصله با مفاد سندی که هم‌اکنون آماده است موافقت کند»

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که این کشور و متحدان اروپایی‌اش کماکان خواهان بازگشت کامل و متقابل به توافق‌نامه هسته‌ای برجام‌ هستند-Stefani Reynolds / POOL / AFP

دولت آمریکا و برخی از متحدان اروپایی‌‌‌اش بار دیگر از حکومت ایران خواستند به طرح مطالبات خارج از «برجام» پایان دهد و بلافاصله با مفاد سندی که هم‌اکنون آماده است موافقت کند.

روز جمعه ۱۷ تیرماه، وزرای خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و نماینده دولت بریتانیا، در حاشیه نشست وزرای «گروه ۲۰» در شهر بالی اندونزی دیدار کردند و درباره طیف وسیعی از موضوع‌ها بین‌المللی، از جمله برنامه اتمی ایران و توافق‌نامه هسته‌ای «برجام» با حکومت ایران، رایزنی کردند.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر کرد نوشت آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، در دیدار با همتایان اروپایی‌اش نسبت به «سرعت تحولات برنامه‌ اتمی ایران» ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که این کشور و متحدان اروپایی‌اش کماکان خواهان بازگشت کامل و متقابل به توافق‌نامه هسته‌ای برجام‌ هستند و حکومت ایران باید در این مرحله، به طرح خواست‌های «فرابرجامی» پایان دهند و توافق‌نامه فعلی را بپذیرد.

نمایندگان آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، در بخش دیگری از دیدار روز جمعه خود، بر حمایتشان از دولت و مردم اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه تاکید کردند.

به‌نوشته وزارت خارجه آمریکا، تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای ارائه کمک‌های «امنیتی» و «بشردوستانه» به اوکراین ادامه خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده»، اصلی‌ترین خواسته‌ حکومت ایران است. خواسته‌ای که به لحاظ «فنی»، اساسا بخشی از توافق‌نامه «برجام» نیست و در عمل باعث توقف گفت‌وگوهای احیای «برجام» در وین شده است.

حکومت ایران همچنین خواهان دریافت تضمین‌هایی است که پس از پیوستن دوباره ایالات متحده به توافق‌نامه «برجام»، به‌ مانند دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، ایالات متحده بار دیگر از آن خارج نشود.

به‌باور بسیاری از حقوق‌دانان در آمریکا، این خواسته حکومت ایران هم پشتوانه حقوقی ندارد و اجرایی نیست. چرا که اساسا دولت در ایالات متحده چنین توانایی ندارد.

روز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، گفت تهران اساسا «هیچ‌گونه مطالبه زیاده‌خواهانه و فرابرجامی» ندارد و هرچه می‌خواهد در چهارچوب توافق‌نامه سال ۲۰۱۵ است.

به‌‌گفته امیرعبداللهیان، این که آمریکا «تضمین موثر اقتصادی» ارائه دهد «زیاده‌‌خواهی» محسوب نمی‌شود.

موضع‌گیری روز جمعه نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی در قبال ایران، در آستانه سفر هفته آینده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه اعلام شد.

 جو بایدن در این سفر قرار است با برخی از مهم‌ترین متحدان خود در منطقه که موضع‌ سرسختانه‌تری در قبال برنامه اتمی حکومت ایران دارند، دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.