ند پرایس: درخواست‌های جدید و مکرر ایران نشان می‌دهد که در مذاکرات جدی نیست ‌

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن گفت که در حال حاضر دور دیگری از مذاکرات با ایران برنامه‌ریزی نشده است

ند پرایس گفت آمریکا از این که ایران واکنش مثبتی از خود نشان نمی‌دهد، ناامید شده است-Andrew Harnik/ POOL/AFP

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۴ تیر (پنجم ژوئن) گفت که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر ایران بارها مطالبات مضاعفی را مطرح کرده است که فراتر از چارچوب توافق اتمی امضا شده در سال ۲۰۱۵ (برجام) است.

مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن با هدف غلبه بر بن‌بست پیش‌آمده در مذاکرات احیای برجام، که هفته گذشته در قطر و با میانجیگری و هماهنگی نماینده مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد، بدون نتیجه پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس گفت که در حال حاضر دور دیگری از مذاکرات با ایران برنامه‌ریزی نشده است. او گفت آمریکا از این که ایران واکنش مثبتی از خود نشان نمی‌دهد، ناامید شده است و تاکید کرد که «تکرار درخواست‌های جدید ایران در مذاکرات نشان‌دهنده فقدان جدیت است.»

پیش‌تر در ماه ژوئن و پس از موضع‌گیری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر به بن‌بست رسیدن توافق هسته‌ای، پرایس گفته بود که واشنگتن در انتظار «پاسخ سازنده‌» حکومت ایران است، به گونه‌ای که موضوع‌های خارج از «برجام»‌ کنار گذاشته‌ شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روز سه‌شنبه، رادیو ان‌پی‌آر آمریکا به نقل از رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، مذاکرات قطر را فرصتی خواند که «هدر رفت.»

مالی نیز گفته است که دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات دوحه، این بود که ایران بر خلاف آمریکا آخرین پیشنهادهای اروپا برای بازگشت به برجام را نپذیرفت و خواسته‌های جدید و بی‌ربط به موضوع هسته‌ای را مطرح کرد.

رابرت مالی درباره ماهیت درخواست‌های فرابرجامی ایران جزئیات بیشتری را مطرح نکرد. او گفت که ایرانی‌ها در دوحه «خواسته‌های جدیدی را اضافه کردند که هر کس به آن‌ها نگاه کند متوجه می‌شود که به توافق هسته‌ای ربطی ندارد و مواردی‌اند که ایران در گذشته نیز درخواست کرده بود.»

پیش از این ایران درخواست حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا را مطرح کرده بود اما دولت بایدن آن را رد کرد.

ساعاتی پیش در روز سه‌شنبه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی خبر داد و گفت که برای رسیدن به توافق لازم است که «تصمیم‌ها هم‌اکنون اتخاذ شوند.» او در ادامه توییتش نوشت: «هنوز فرصت هست» و هشدار داد که «فضای سیاسی برای احیای برجام ممکن است به زودی محدودتر شود.»

کشورهای غربی و قدرت‌های منطقه‌ای می‌گویند که جمهوری اسلامی ایران اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد و ممکن است تنها چند هفته با تولید سلاح اتمی فاصله داشته باشد.