نخست‌وزیر پیشین ژاپن از سوءقصد جان به در نبرد

عامل سوءقصد مردی ۴۱ساله بود که حین سخنرانی در کارزار انتخاباتی از پشت به آبه شلیک کرد

شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن، در استان نارا هدف سوءقصد قرار گرفت و ساعاتی پس از آن، در بیمارستان جان باخت. 

به گزارش شبکه تلویزیونی ان‌اچ‌کی ژاپن، آبه حوالی ساعت ۱۱:۳۰ (به وقت محلی) صبح جمعه، ۱۷ تیرماه، حین سخنرانی، از پشت هدف گلوله قرار گرفت و درحالی‌که از ناحیه سینه دچار خونریزی بود، به بیمارستان منتقل شد.

براساس این گزارش، منابع پلیس ژاپن اعلام کردند که نیروهای امنیتی عامل این تیراندازی را که مردی ۴۱ساله به‌نام یاماگامی تتسویا بود، به اتهام تلاش برای قتل، دستگیر کرده‌اند. به گفته آن‌ها اسلحه‌ای نیز در محل کشف شده است که به نظر می‌رسد مظنون از آن برای تیراندازی استفاده کرده باشد. 

ساعتی بعد، مقام‌های دفاعی ژاپن اعلام کردند که عامل ترور به‌مدت سه سال، تا سال ۲۰۰۵ برای نیروهای دفاع دریایی ژاپن کار می کرده است.

تلویزیون ان‌اچ‌کی در گزارشی تکمیلی از شنیده‌شدن صدای دست‌کم دو شلیک در محل سوءقصد خبر داد و افزود که به گفته نیروهای امدادی که آبه را به بیمارستان دانشگاه پزشکی نارا در شهر کاشیهارا در آن استان منتقل کرده‌اند، در او هیچ‌گونه علائم حیاتی دیده نمی‌شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این حادثه درحالی اتفاق افتاد که انتخابات مجلس اعلای ژاپن روز یکشنبه برگزار خواهد شد و آبه در زمان تیراندازی، در یکی از خیابان‌های منطقه غربی شهر نارا مشغول سخنرانی در کارزار انتخاباتی یک نامزد حزب لیبرال-دموکرات برای نمایندگی مجلس بود. 

شینزو آبه ۶۷ساله عضو حزب حاکم لیبرال-دموکرات ژاپن و باسابقه‌ترین نخست‌وزیر این کشور است. او در سال ۲۰۰۶ به‌مدت یک سال و بار دیگر از سال ۲۰۱‍۲ تا ۲۰۲۰، جایگاه نخست‌وزیری ژاپن را برعهده داشت. او در سپتامبر ۲۰۲۰ به‌دلیل وخامت بیماری التهاب روده کناره‌گیری کرد و جای خود را به یوشیهیده سوگا داد. سوگا نیز پس از یک سال، جای خود را به فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر فعلی از همان حزب محافظه‌کار لیبرال-دموکرات، داد.   

خبرگزای فرانسه درمورد آبه نوشت: «او یک محافظه‌کار جنگ‌طلب است که برای بر بازنگری در قانون اساسی صلح‌طلبانه ژاپن برای به‌رسمیت شناختن ارتش در این کشور فشار آورد و حتی پس از کناره‌گیری از نخست‌وزیری نیز به‌عنوان یک چهره سیاسی برجسته باقی ماند.»

ترور سیاستمداران با شلیک گلوله در ژاپن کم‌سابقه است. این کشور یکی‌از سخت‌ترین قوانین کنترل اسلحه در جهان را دارد و مرگ‌ومیر سالانه ناشی از سلاح گرم در ژاپن ۱۲۵میلیون نفری همواره تک‌رقمی بوده است.

گرفتن مجوز اسلحه در ژاپن حتی برای شهروندان ژاپنی روندی پیچیده و طولانی و پیچیده دارد که از توصیه و پذیرش انجمن تیراندازی آغاز می‌شود و پس از آن، تازه به بررسی‌های سختگیرانه پلیس می‌رسد.

این خبر تکمیل می‌شود…