طالبان حمله راکتی از خاک افغانستان به ازبکستان را کار «حلقه‌های شرور» دانست

روز سه‌شنبه، هشت راکت از شهرک مرزی حیرتان به شهر ترمذ در ازبکستان شلیک شد

مهاجمان دستگاه راکت‌انداز را با یک خودرو حمل سبزیجات به محل منتقل کردند- عکس:ارسالی به ایندیپندنت فارسی

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ این گروه، حملات راکتی چند روز پیش از شهرک مرزی حیرتان در شمال افغانستان به خاک ازبکستان را کار «حلقه‌های شریر» خواند و تاکید کرد که برای دستگیری و مجازات عاملان دست به‌کار شده‌اند. 

مجاهد روز چهارشنبه، ۱۵ تیر، در توییتر نوشت: «پرتاپ موشک‌ از خاک افغانستان به ازبکستان کار حلقه‌های شروری است که می‌خواهند بین دو کشور دوست، بی‌اعتمادی ایجاد کنند.»

سخنگوی طالبان به دولت ازبکستان اطمینان داد که عاملان این حملات را دستگیر و مجازات می‌کنند. او گفت: «ما بار دیگر به کشور برادر خود ازبکستان اطمینان می‌دهیم که امارت اسلامی تلاش می‌کند این جنایتکاران را دستگیر کند و به سزای اعمالشان برساند.»

در همین حال، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، هم در رشته‌ توییتی، حملات راکتی از خاک افغانستان به ازبکستان را کار دشمنان دو کشور خواند و تاکید کرد که چنین تلاش‌هایی نمی‌تواند به روابط میان افغانستان و ازبکستان آسیب بزند. او نوشت: «ازبکستان روابطی نزدیک و دوستانه با افغانستان دارد و ما منافع مشترک زیادی داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعدازظهر سه‌شنبه، ۱۴ تیر، دست‌کم هشت راکت از خاک افغانستان به ازبکستان شلیک شد. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفتند که این راکت‌ها از روستای توقی بین شهرستان شورتپه و حیرتان، به سمت شهر ترمذ ازبکستان شلیک شدند. تصاویری که از محل شلیک راکت به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، نشان می‌دهند که مهاجمان دستگاه راکت‌انداز را پشت یک خودرو حمل سبزیجات گذاشته و به محل منتقل کرده‌اند.

وزارت خارجه ازبکستان روز سه‌شنبه، ۱۴ تیر، با انتشار بیانیه‌ای، اصابت این راکت‌ها به حومه ترمذ را تایید و اعلام کرد که این حمله تلفاتی در پی نداشته است.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان که بیش از۱۰ ماه از آن می‌گذرد، این دومین‌ بار است که ازبکستان از خاک افغانستان هدف اصابت راکت قرار می‌گیرد. بار نخست، شاخه خراسان داعش مسئولیت این حملات را پذیرفت اما تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حملات روز سه‌شنبه را به عهده نگرفته است.

سران طالبان همواره از برقراری امنیت سراسری در افغانستان دم می‌زنند و مدعی‌اند که به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده کنند؛ اما حضور تروریست‌های خارجی در صفوف این گروه و تقویت داعش خراسان این ادعای طالبان را نقض می‌کند.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در پیام تبریک عیدی که روز چهارشنبه منتشر کرد، خطاب به کشورهای جهان هشدار داد که در امور داخلی افغانستان مداخله نکند. او مدعی شد که طالبان نیز به هیچ گروهی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه منافع بقیه کشورها استفاده کند.

بیشتر از جهان