ملا بهاء‌الدین، سرپرست فرماندهی امنیت خوست در کمینگاه جبهه مقاومت کشته شد

جبهه مقاومت می‌گوید که در آن مکان شش طالب کشته شده‌اند

 طالبان با مردم توافقی راامضا کرده اند که عفو عمومی را در پنجشیر عملی می کنند- AFP/Ahmad Sahel Arman

جبهه مقاومت در بغلان از کشته شدن سرپرست فرماندهی امنیت شهرستان خوست در یکی از کمینگاه‌های نیرو‌های جبهه مقاومت خبر می‌دهد. این جبهه به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که نیرو‌های آن در قرارگاهی در دره چرخ‌فلک در شهرستان خوست، ملا بهاء‌الدین، مشهور به معاذ، سرپرست فرماندهی امنیت این شهرستان، و پنج تن از همراهانش را کشته‌اند.

به گفته این جبهه، ملا وجید، آمر حوزه دره چرخ فلک، و چهار طالب دیگر، همراه با ملا معاذ در یک خودرو پلیس به آن ناحیه رسیدند و در اثر حمله نیروهای این جبهه کشته شدند.

جبهه مقاومت می‌افزاید که در این مکان سه طالب دیگر هم زخمی شده‌اند و نیروهای جبهه مقاومت موفق شدند جنگ افزارهای طالبان را تصاحب کنند و دو خودرو آنان نیز منهدم شده است. 

جبهه مقاومت می‌گوید که در پی کشته شدن این شش تن، نیروهای طالبان اطراف آن ناحیه را محاصره کرده‌اند و پس از بازداشت حدود ۳۰ تن از ساکنان محل، آنان را در ساختمانی در شهرستان خوست زندانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال تلویزیون ملی طالبان در پنجشیر گزارشی درباره توافق میان ساکنان استان پنجشیر و طالبان پخش کرده است. طبق این گزارش، پس ازافزایش بازداشت‌ها و شکنجه ساکنان استان پنجشیر به دست عوامل طالبان، رهبر طالبان رئیس شورای علمای پنجشیر را موظف کرده است گزارش دقیقی از آنچه در پنجشیر می‌گذرد، به او ارائه دهد. 

طبق این گزارش، رئیس شورای علمای پنجشیر می‌گوید که تمامی خبرها و اطلاعات موجود را درباره بازداشت، شکنجه، و قتل ساکنان پنجشیر گرد‌آوری کرده است.

بر اساس گزارش فوق، طالبان با امضای توافقی با ساکنان پنجشیر، متعهد شده‌اند که جنگجویان این گروه از تمامی خانه‌ها، مراکز بهداشتی، و مدرسه‌ها در آن استان بیرون خواهند رفت، از بازرسی‌های خودسرانه خانه‌ها و بازداشت مردم و نیز بازرسی تلفن‌های ساکنان خودداری خواهند کرد، اجازه رفت‌و‌آمد چوپان‌ها به محل‌های نگهداری و چرای دام‌ها را با تفاهم تضمین خواهند کرد، و عفو عمومی در مورد نظامیان و غیرنظامیان پیشین اجرا خواهد شد. 

در این توافق‌نامه همچنین آمده است که ساکنان روستاهای پنجشیر نیز تعهد سپرده‌اند که کسانی را که با نظام طالبان مخالف باشند، به خانه‌های خود راه ندهند و به آنان کمک نکنند و اگر مخالفان نظام را در محله‌های خود دیدند، به طالبان گزارش دهند.

بازداشت‌ها و کوچ اجباری ساکنان استان‌های پنجشیر و بخش‌هایی از اندراب در ماه مه، زمانی آغاز شد که درگیری‌های طالبان با جبهه مقاومت در پنجشیر و بغلان افزایش یافت و تلفات سختی به نیروهای طالبان وارد شد.