احکام پرونده ترور مسعود مولوی در ترکیه صادر شد

عبدالوهاب کوچاک، ضارب اصلی و کسی که به مسعود مولوی شلیک کرد، به حبس ابد محکوم شد

 بر اساس یافته‌های رویترز، ترور مسعود مولوی در ترکیه با همدستی دو مامور دستگاه‌های اطلاعاتی ایران انجام شد -  Sozcu

احکام متهمان پرونده ترور مسعود مولوی، مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه»، در ترکیه صادر شد. برابر حکم دادگاه بدوی، عبدالوهاب کوچاک، ضارب اصلی و کسی که به مسعود مولوی شلیک کرد، به حبس ابد محکوم شد. بر اساس رای دادگاه بدوی، سه متهم اصلی دیگر این پرونده هر یک به ۱۲ تا ۱۵ سال زندان محکوم شدند.

مسعود مولوی، در شامگاه ۲۴ آبان‌ماه ۱۳۹۸، به ضرب گلوله در استانبول کشته شد. او مدیر کانال تلگرام «جعبه سیاه» و گرداننده یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی توییتر با همین نام بود.

در برخی دیگر از گزارش‌ها، از مسعود مولوی به‌عنوان اداره‌کننده حساب توییتری «برادر صادق» نیز نام می‌برند.

در حساب‌های کاربری منتسب به مسعود مولوی در شبکه‌های اجتماعی، اخبار و گزارش‌هایی از نهادهای امنیتی، چگونگی عملکرد آنها، «سازمان اطلاعات سپاه» و فساد سازمان‌یافته اقتصادی در میان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی منتشر می‌شد.

خبرگزاری رویترز پیش‌تر در گزارشی، به‌نقل از دو مقام ارشد دولت ترکیه، نوشته بود دو افسر اطلاعاتی حکومت ایران، با همراهی کنسول‌گری ایران در استانبول، در طرح‌ریزی و ترور مسعود مولوی در استانبول، دست داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یافته‌های رویترز، مسعود مولوی پیشتر با بخش «امنیت سایبری» وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران کار می‌کرد.

برابر رای دادگاه بدوی استانبول، به پرونده کیفری محمدرضا ناصرزاده، کارمند کنسول‌گری ایران در ترکیه، به‌همراه علی اسفنجانی و ناجی شریفی زیندشتی، از دیگر متهمان این پرونده، به طور جداگانه رسیدگی خواهد شد.

وکلای محمدرضا ناصرزاده، به استناد مفاد «کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی»، به دادگاه گفتند موکل آنها «مصونیت دیپلماتیک» دارد و امکان محاکمه او در یک دادگاه کیفری وجود ندارد.  

نام ناجی شریفی زیندشتی، علاوه بر پرونده ترور مسعود مولوی، در پرونده قتل سعید کریمیان (مدیر شبکه‌های تلویزیونی «جم») در سال ۱۳۹۶ نیز مطرح شده است.

علی اسفنجانی، از دیگر متهمان اصلی پرونده، همان کسی که در لحظه ترور مولوی او را همراهی می‌کرد.

بر اساس یافته‌های رویترز، علی اسفنجانی در تابستان ۲۰۱۸ از تهران به ترکیه آمد و با مولوی طرح دوستی ریخت. او اطلاعات مربوط به زندگی مولوی و فعالیت‌هاش را در اختیار ماموران امنیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی حکومت ایران گذاشت.

مسعود مولوی متولد سال ۱۳۶۵ در اصفهان بود. او پیش از آن که به‌عنوان گرداننده حساب‌های کاربری «افشاگر» شناخته شود، به‌عنوان «نخبه جوان» و «مغز متفکر» در برخی از رسانه‌های داخلی ایران معرفی شده بود.