بازداشت یک دیپلمات ایرانی در ارتباط با قتل مسعود مولوی در ترکیه

محمدرضا ناصرزاده به جعل اسناد مسافرتی برای علی اسفنجانی، مغز متفکر پرونده قتل، برای انتقال قاچاقی او به ایران متهم شده است

مسعود مولوی وردنجانی پس از آن که تحقیقاتی علیه او در ایران آغاز شد، از کشور فرار کرد - عکس از شبکه‌های اجتماعی

یکی از کارکنان کنسولگری ایران در استانبول ترکیه به اتهام کمک به برنامه‌ریزی برای قتل مسعود مولوی وردنجانی در سال ۲۰۱۹ در آن شهر بازداشت شده است.

روزنامه صباح چاپ ترکیه روز پنجشنبه در گزارشی نوشت، محمدرضا ناصرزاده به جعل اسناد مسافرتی برای علی اسفنجانی، مغز متفکر پرونده قتل، برای انتقال قاچاقی او به ایران متهم شده است.

وردنجانی ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ در منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله به قتل رسید. او پیش از اقامت در ترکیه و افشای فساد مقام‌های جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی، از عوامل سابق اطلاعاتی ایران بود.

نام ناصرزاده پس از آن مطرح شد که سیاوش اباذری شلمظری، مظنونی که پس از قتل وردنجانی به اسفنجانی کمک کرد به ایران فرار کند، در جریان بازجویی از او نام برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاهی در ترکیه حکم جلب ناصرزاده را بعدا صادر کرد و او اوایل هفته جاری بازداشت شد. این دیپلمات ۴۳ ساله کنسولگری ایران در استانبول در شهادت‌های خود ادعا کرده است هنگام قتل مسعود مولوی در ترکیه نبوده است و با اسفنجانی یا هر مظنون دیگر پرونده ارتباطی ندارد.

اما شلمظری ادعا کرده که ناصرزاده و یک مرد دیگر را، که از او با عنوان «حاجی آقا» نام برده، دیده است، اسفنجانی را در فرودگاه تهران، پس از فرود هواپیمای حامل او، تحویل گرفته و از آنجا برده‌اند.

مسعود مولوی وردنجانی پس از آن که تحقیقاتی علیه او در ایران آغاز شد، از کشور فرار کرد و در ژوئن ۲۰۱۸ در ترکیه ساکن شد. به نوشته روزنامه صباح، پس از آن بود که اسفنجانی با او آشنا شد و اطلاعات مربوط به او را به نیروهای امنیتی ایران داد.

این روزنامه ترک در ادامه گزارش خود نوشته است که طبق تحقیقات انجام شده، فردی به نام عبدالوهاب کوچاک، که عضو یک شبکه قاچاق مواد مخدر بوده، قاتل مسعود مولوی است. وی قبل از ارتکاب به قتل، با اسفنجانی دیدار کرده بود.

تاکنون سیزده مظنون، از جمله کوچاک، در ارتباط با پرونده بازداشت شده‌اند و هشت تن از آنها همچنان در بازداشت پلیس ترکیه قرار دارند.

ساعاتی بعد از انتشار این خبر در روزنامه صباح ترکیه، وزارت خارجه ایران اعلام کرد که فرد نام برده شده در گزارش، کارمند کنسولگری نبوده است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خبر روزنامه صباح را «کاملا بی اساس و مبتنی بر اتهامات بی‌پایه» توصیف کرد و گفت، هیچ یک از کارمندان سرکنسولگری ایران در استانبول بازداشت نشده‌اند.

وی اضافه کرد برای پیگیری موضوع و روشن شدن ابعاد آن، از طریق مجاری رسمی با مقام‌های ترکیه در تماس هستیم.

این نخستین بار نیست که یک دیپلمات ایرانی به اتهام دست داشتن در ترور در خارج از کشور بازداشت می‌شود. اسدالله اسدی دبیرسوم سفارت ایران در اتریش به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در یک گردهمایی مخالفان جمهوری اسلامی در حومه پاریس بازداشت و هفته گذشته در بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد. کشورهای غربی معتقدند برخی از دیپلمات‌های ایران در خارج در واقع ماموران اطلاعاتی هستند که در پوشش دیپلماتیک فعالیت می‌کنند.