نخست‌وزیر لبنان به حزب‌الله: نباید به اسرائیل پهپاد می‌فرستادید

میقاتی قویا از حزب‌الله انتقاد کرد

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، روز دوشنبه، ۴ ژوئیه ۲۰۲۲، از حزب‌الله به دلیل ارسال سه پهپاد غیرمسلح بر فراز زمین گازی کاریش اسرائیل، انتقاد کرد. او گفت که این حرکت پرمخاطره بدون هماهنگی با دولت بوده است، در حالی که بیروت درگیر مذاکرات با میانجیگری آمریکا بر سر تعیین مرزهای دریایی خود است. 

آقای میقاتی گفت: «ارسال پهپاد بدون هیچ‌گونه هماهنگی با دولت لبنان صورت گرفته و خارج صلاحیت این گروه است و مغایر با تلاش‌های دیپلماتیک و مذاکرات برای توافق بر سر مرزهای دریایی که در مراحل پیشرفته است.»

واکنش میقاتی دو روز پس سرنگونی پهپادهای غیرمسلح حزب‌الله به دست نیروهای اسرائیل بیان می‌شود. 

حزب‌الله فرستادن پهپادها را تایید کرده و گفته است که برای عملیات تجسسی فرستاده شده بودند. این گروه مورد حمایت حکومت ایران، در بیانیه‌ای گفت: «ماموریت با موفقیت انجام شد و پیام ما را گرفتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لبنان، میدان گازی کاریش را مورد مناقشه و موضوع مذاکرات می‌داند، اما اسرائیل می‌گوید این میدان در آب‌های این کشور است و جزو بخش مورد مناقشه نیست. 

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، با اشاره به سخنان میقاتی گفت: «لبنان باور دارد که هرگونه اقدام بیرون چارچوب دولت و دیپلماسی، در حالی که مذاکرات در جریان است، ناپذیرفتنی است و کشور ما را در معرض مخاطرات نالازم قرار می‌دهد.»

آموس هوخشتاین، فرستاده آمریکا که میانجی مذاکرات است، اخیرا در سفر به منطقه با مقام‌های لبنان و اسرائیل دیدار کرد. 

میقاتی روز شنبه، ۲ ژوییه، به خبرنگاران گفت که لبنان «اطلاعاتی نویدبخش» درباره درگیری مرزی دریافت کرده است، اما تا زمانی که «پاسخ کتبی رسمی به پیشنهادهای طرف لبنانی» دریافت نکند، اظهارنظر رسمی نمی‌کند. 

مذاکرات بیروت و تل‌آویو در اکتبر ۲۰۲۰ با میانجیگری آمریکا در جنوب لبنان آغاز شد. هوخشتاین از اواخر سال ۲۰۲۱ این مسئولیت را به عهده گرفته و موفق شده است جانی تازه در این مذاکرات بدمد. این در حالی است که لبنان رسما از همان آغاز تشکیل اسرائیل در سال ۱۹۴۸، با آن در جنگ بوده است و هنوز هم صلحی ملموس بین دو کشور برقرار نیست. حل اختلاف‌های مرزی با اسرائیل می‌تواند امکان دسترسی گسترده به منابع گازی حوزه شرقی دریای مدیترانه را برای لبنان فراهم، و به اقتصاد این کشور کمک کند.

بیشتر از جهان