ارتش آمریکا محدودیت‌های بیشتری بر حوثی‌ها اعمال می‌کند

تصمیم ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا بر جریان ارسال سلاح به حوثی‌های یمن، فشار مضاعفی وارد می‌کند

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار مواد مخدر و همچنین ۹ هزار سلاح به‌وسیله این نیرو و شرکایش کشف و ضبط شده است -- MAZEN MAHDI / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، مستقر در خاورمیانه، برای به‌دست آوردن اطلاعاتی که بتواند ملوان‌ها را در رهگیری «سلاح، مواد مخدر و سایر محموله‌های غیر قانونی» در سراسر منطقه خاورمیانه کمک کند، جوایزی تعیین کرده است. ارتش آمریکا این تصمیم را در بحبوحه تنش‌های مربوط به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و مسلح شدن شورشی‌های حوثی یمن به‌وسیله تهران، گرفته است.

این خبرگزاری می‌نویسد تصمیم ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش آمریکا در ادامه یکی از برنامه‌های وزارت دفاع این کشور قرار دارد که پس از حمله‌های تروریستی القاعده در سال ۲۰۰۱ و حمله نظامی ارتش آمریکا به افغانستان آغاز شد. اما حالا با توجه به این نکته که نبردهای زمینی تقریباً در تمام منطقه خاورمیانه متوقف شده است، ناوگان پنجم دریایی آمریکا تصمیم گرفته تا این برنامه را در آب‌راه‌های خاورمیانه اجرا کند.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید که تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰۰ میلیون دلار مواد مخدر و همچنین ۹ هزار سلاح به‌وسیله این نیرو و شرکایش کشف و ضبط شده است.

سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، ضمن اشاره به این نکته که رسته نظامی متبوعش هیچ فعالیت بی‌ثبات‌کننده‌ای را از نظر دور نمی‌دارد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس چنین گفت: «به‌طور قطع در سال گذشته شاهد موفقیت‌های چشمگیری در زمینه کشف و ضبط مواد مخدر غیرقانونی و سلاح‌های غیرمجاز بوده‌ایم؛ این امر نشان‌دهنده گام دیگری است در جهت تقویت امنیت منطقه [خاومیانه].»‍

با این‌حال آسوشیتدپرس به نقل از برخی ناظران می‌نویسد هنوز مشخص نیست که افزایش حضور ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در امر توقیف محموله‌های غیرقانونی، حاصل رونق گرفتن صنعت کشتیرانی پس از رکود دوران کرونا است یا به‌دلیل آنکه شمار این دست محموله‌های غیرقانونی به‌صورت کلی افزایش پیدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبرگزاری می‌نویسد، امکان دارد که تصمیم اخیر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا بر جریان ارسال سلاح به حوثی‌های یمن، آن هم در شرایطی که آتش‌بس متزلزل یمن همچنان برقرار است، فشار مضاعفی وارد کند.

جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل علیه حوثی‌ها، به این گروه شبه‌نظامی سلاح می‌رساند تا در برابر دولت مرکزی یمن و متحدانش بجنگند؛ سلاح‌هایی مثل نارنجک‌های راکتی، موشک و تسلیحاتی از این دست.

با این‌وجود حکومت ایران ارسال هرگونه سلاح به حوثی‌های یمن را انکار می‌کند. اما ناظران مستقل، کشورهای غربی و همچنین کارشناس‌های سازمان ملل تایید می‌کنند که جمهوری اسلامی در ارسال سلاح به حوثی‌ها نقش موثر و فعالی دارد.

از سوی دیگر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، بارها بر حمایت نظامی از حوثی‌های یمن تاکید کرده است. او در سخنرانی نوروزی سال ۱۳۹۵ با ‌صراحت اعلام کرد هیچ چیز نمی‌تواند مانع حمایت جمهوری اسلامی ایران از «مقاومت در منطقه» شود. او در این سخنرانی به‌طور مشخص گفت حکومت ایران از حوثی‌ها حمایت خواهد کرد و از، به‌گفته او، «تمرین نظامی» دست بر نخواهد داشت.

حالا با توجه به حساسیت بیشتر نیروی دریایی آمریکا نسبت به قاچاق مواد مخدر و سلاح در آب‌های خاورمیانه، حوثی‌ها نیز واکنش‌هایی نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال این گروه شبه‌نظامی شیعه‌مذهب اخیرا یکی از نیروهای ویژه متحد ارتش آمریکا، که به‌وسیله ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور در دریای سرخ سازماندهی شده است را تهدید کرده‌اند؛ هر چند تاکنون هیچ حمله‌ای از سوی حوثی‌ها یا دیگر نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران علیه این گروه ویژه صورت نگرفته است.

در پیوند با این موضوع علی القهوم، یکی از مقام‌های ارشد حوثی‌ها، گفته است گروه متبوعش افزایش فعالیت‌های ارتش ایالات متحده آمریکا در دریای سرخ و خلیج فارس را زیر نظر دارد.

از این جهت برخی ناظران بالا گرفتن تنش‌ میان جمهوری اسلامی یا نیروی نیابتی‌اش را با ارتش آمریکا محتمل می‌دانند . سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ارتش ایالات متحده نیز در پاسخ به این سئوال آسوشیتدپرس که آیا «توقیف‌های جدید» می‌تواند به افزایش تنش منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران منجر شود یا خیر؟ از اظهارنظر مستقیم در این مورد پرهیز کرد و صرفا گفت این رویکرد ارتش آمریکا به نفع ثبات و تامین امنیت منطقه خاورمیانه خواهد بود.