دور دنیا در هفت سال با پای پیاده و رفیقی چهارپا

همه‌چیز از آنجا آغاز شد که دوست دوران کودکی تام زمانی که هر دو ۱۷ سال داشتند در یک حادثه جان باخت

شاید تام نخستین فردی نباشد که با پای پیاده جهان را پشت سر گذاشته، اما ساوانا نخستین سگی است این کار  را کرده است - Instagram/theworldwalk

تصور سفر به دور دنیا با سریع‌ترین جت‌ها هم برای بسیاری از ما خسته‌کننده به‌نظر می‌رسد و شاید اصلا نتوانیم دلیلی برای انجام آن پیدا کنیم. اما در عین حال، احتمالا درباره برخی رکوردها که افراد متفاوت از نقاط مختلف دنیا ثبت کرده‌اند، شنیده‌ایم. برای نمونه، شاید شنیده باشید که استیو نیومن، نویسنده و جهانگرد آمریکایی، نخستین فردی بود که با پای پیاده دور دنیا سفر کرد و نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.

اما فردی که اینجا می‌خواهیم در باره‌اش صحبت کنیم، نه تنها پیاده دور دنیا را گشته است، که این کار را با ساوانا، سگ وفادارش، انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همه‌چیز از آنجا آغاز شد که دوست دوران کودکی تام تورسیک در سال ۲۰۰۶، زمانی که هر دو ۱۷ سال داشتند، در یک حادثه «جت‌اسکی» جان باخت. این اتفاق غم‌انگیز با تاثیر شدیدی که روی تام گذاشت، سبب شد که او به این فکر بیفتد که زندگی ممکن است در یک لحظه پایان گیرد، پس باید آن را به بهترین شکل ممکن گذراند و زنده بودن را از تمام زوایا حس کرد. ایده‌ای هم که در آن سن کم به ذهنش رسید، دقیقا همین کاری بود که حالا به پایان برده است: سفر به دور دنیا با پای پیاده.

بر اساس گزارش «سی‌ان‌ان ترَوِل» و گفت‌وگوی این روزنامه اینترنتی با تام تورسیک، این مرد جوان اهل نیوجرسی که اکنون ۳۳ سال دارد، ۹ سال اجرای این ایده را عقب انداخت، اما در تمام این مدت آن را در گوشه ذهنش پرورش می‌داد و خودش را برای انجام آن آماده می‌کرد.

در همین حین، او دو عامل را برای سفرش در نظر گرفت: یکی اینکه با کم‌ترین مشکلات مرزی مواجه شود، و دیگر اینکه بتواند به همه قاره‌ها سفر کند. تام پیش از آنکه به جاده بزند، حساب‌و‌کتاب دقیقی انجام داد و مقدار تقریبی زمانی که می‌بایست سفرش به دور دنیا طول بکشد، به دست آورد: «فکر می‌کردم چیزی حدود پنج سال و نیم طول بکشد و این زمان دقیقی برای پیاده‌روی واقعی بود.»

اما باید گفت هفت سال طول کشید که این سفر به پایان برسد و این نکته متاثر از دو عامل مهم بود که سبب شد برنامه‌های سفر به تاخیر افتد. نخستین عامل، به زمانی برمی‌گردد که تام در اسکاتلند دچار یک عفونت باکتریایی شد و در بستر بیماری افتاد و بهبود او چندین ماه طول کشید. دومین عامل نیز همه‌گیری کرونا بود که همه ‌چیز را در سراسر جهان به نوعی به تاخیر انداخت؛ صدالبته جز مرگ، که برای افراد بسیاری جلو افتاد.

این مرد جوان آمریکایی که دهمین فرد در جهان است که پیاده دور دنیا سفر کرده است، در طول این سفر طولانی تجربه‌های تلخ و شیرین بسیاری کسب کرد که معمولا به راحتی در عمر یک نفر نمی‌گنجد. او در ترکیه و ازبکستان از طرف مردم بومی به چند مراسم ازدواج دعوت شد و یک بار هم در پاناما با چاقو به او حمله شد.

باید گفت آنچه برای ثبت رکورد «سفر پیاده دور دنیا» در کتاب «رکوردهای گینس» لازم است، عبارت است از طی کردن ۳۰ هزار کیلومتر با پای پیاده در مسیر کشورها و قاره‌های برنامه‌ریزی‌شده است، و نیز عبور از چهار قاره؛ کاری که تام تورسیک در طول سفر هفت‌ساله‌اش توانست از آن هم فراتر رود: او برای سفر به دور دنیا ۴۸ هزار کیلومتر پیاده‌روی کرد و از شش قاره گذشت، آن هم همراه سگش.

متوسط زمانی که تام و ساوانا در طول روز با یکدیگر در مسیر مورد نظرشان راه می‌رفتند، بین ۲۹ تا ۳۸ کیلومتر بود.

تام که بیشتر شب‌های سفر را با سگ وفادارش زیر سقف آسمان و در چادر می‌خوابید، ساوانا را چنین توصیف می‌کند: «نکته در مورد ساوانا این بود که همیشه خیلی بیشتر از من انرژی داشت. این [سفر پیاده از کشوری به کشور دیگر] هم تمام چیزی است که او می‌داند. وقت‌هایی بود که از صحرایی عبور می‌کردیم و من در نهایت روی زمین از حال می‌رفتم. [بعد از آن] تازه [ساوانا] با یک تکه چوب می‌آمد برای بازی.»

تام که ماه مه ۲۰۲۲، کمی بیش از یک ماه پیش، به خانه برگشته است، در این مورد که آیا دلش می‌خواهد دوباره دل به جاده بسپرد یا کشورهایی مانند مغولستان را که به دلیل کرونا نتوانست به آن‌ها سفر کند، ببیند، می‌گوید: «هفت سال زمان کوتاهی نیست. وقتی [سفر] داشت تمام می‌شد، بی‌صبرانه دلم می‌خواست [به خانه] برگردم. بدجور آماده بودم که باز با دوستان و خانواده‌ام وقت بگذرانم و مجبور نباشم هر روز خدا یک جا چادر بزنم.»

این روزها تام در حال نوشتن سفرنامه‌ای درباره همه خاطرات و تجربه‌هایی است که در این سفر هفت‌ساله به دست آورده است. او ساوانای مهربان را در کنار خود دارد که در طول سفر مراقب و همراهش بود، و حالا پدرش هر روز صبح او را برای پیاده‌روی بیرون می‌برد، و از همه مهم‌تر، دوست‌دختری دارد که در آخرین سفرش با او آشنا شد.

بیشتر از سفر