از نان تا روغن؛ قیمت‌ها در یک ماه تا ۲۵۰ درصد بیشتر شد

در نتیجه جراحی اقتصادی دولت، نرخ تورم ماهانه خرداد از ۱۲ درصد عبور کرد

نرخ تورم ماهانه خرداد بیش از ۱۲ درصد بوده که بالاترین میزان تورم ماهانه تاکنون است - Fars

گزارش مرکز آمار ایران از متوسط قیمت کالاهای خوراکی در خرداد ۱۴۰۱ از افزایش سرسام‌آور بهای نان و غلات، گوشت، لبنیات، تخم‌مرغ، روغن، میوه و سبزیجات، خشکبار، قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها حکایت دارد. در این میان، روغن نباتی با ۲۴۷ درصد و روغن مایع با بیش از ۲۳۳ درصد، نسبت به ماه قبل بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

در گروه نان و غلات نیز ماکارونی بیش از ۵۶ درصد، شیرینی خشک بیش از ۲۷ درصد و رشته آش نزدیک به ۲۶ درصد گران‌تر از ماه قبل شدند.

در خرداد ۱۴۰۱، قیمت مرغ ماشینی حدود ۳۳ درصد، گوشت گوساله ۱۶ درصد و گوشت گوسفند بیش از هفت درصد گران‌تر از اردیبهشت بود.

در گروه لبنیات، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به پنیر پاستوریزه ایرانی با ۵۵.۷ درصد بود. در گروه میوه‌ها، نیز خربزه بیش از ۳۱ درصد و هلو ۲۲ درصد گران‌تر از ماه قبل بودند. در گروه سبزیجات و حبوبات، نیز بیشترین افزایش قیمت مربوط به هویج‌فرنگی با ۲۸.۵ درصد، بادمجان با ۱۳.۸ درصد و سیب‌زمینی با ۱۳.۵ درصد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها نیز سس مایونز با ۲۷.۷ درصد و قند با ۱۸.۹ درصد بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران آشکار می‌کند که تورم خرداد ۱۴۰۱ برای قشر کم‌درآمد دو برابر بیشتر از قشر پردرآمد بود. بر اساس این گزارش، نرخ متوسط تورم برای دهک‌های کم‌درآمد ۶۴ درصد و برای دهک‌ پردرآمد ۴۹ درصد بود.

گزارش پیشین این مرکز نیز که اوایل تیرماه منتشر شد، نشان می‌داد که نرخ تورم ماهانه خرداد بیش از ۱۲ درصد بوده که بالاترین میزان تورم ماهانه تاکنون است.

ناظران تاکید کرده‌اند که علت اصلی تورم بی‌سابقه خرداد با افزایش چندین برابری قیمت اقلام خوراکی ارتباط دارد. اقدام دولت رئیسی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی قیمت برخی مواد خوراکی از جمله روغن، مرغ، تخم‌مرغ و سایر خوراکی‌ها را تا چندین برابر افزایش داد. یارانه ۳۰۰ هزار تومانی هم که دولت به نام «یارانه معیشتی» به برخی از گروه‌ها پرداخت کرد، با توجه به نرخ‌های جدید اقلام خوراکی، گرهی از مشکلات اقتصادی مردم باز نکرد.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که قشر کم‌درآمد در ایران برای تامین اقلام خوراکی اساسی هم پول کافی ندارند. به‌خصوص اینکه حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان فقط ۱۰ درصد افزایش یافته ولی نرخ برخی اقلام خوراکی در طول یک ماه تا بیش از ۲۰۰ درصد بیشتر شده است.

با وجود فشار اقتصادی مضاعف که این روزها بر مردم ایران تحمیل می‌شود، رسانه‌های حکومتی همچنان از عملکرد اقتصادی دولت دفاع می‌کنند و مدعی‌اند که مردم از شرایط فعلی راضی‌‌اند. روزنامه همشهری در یکی از گزارش‌های اخیر خود نوشت: «دولتمردان در ۱۰ ماه گذشته جلو فروپاشی اقتصادی کشور را گرفته‌اند.» ارگان رسانه‌ای شهرداری و حامی رئیسی در ادامه ادعای خود، افزود که مردم دلایل گرانی‌های اخیر را می‌دانند و یارانه متناسب با آن را دریافت کرده‌اند.» این در حالی است که یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت، حتی برای خرید دو تا سه قلم کالای اساسی هم کافی نیست.

در ماه‌های اخیر، بازنشستگان تامین اجتماعی، فعالان کارگری، معلمان و بسیاری دیگر از اقشار مختلف مردم بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی اعلام کردند که دخل‌ و خرجشان با هم جور درنمی‌آید. ابراهیم رئیسی هم هفته گذشته در واکنش به اعتراض‌های مردمی گفت که بخشی از افزایش قیمت‌ها را به سال آینده موکول کرده است.

بیشتر از اقتصاد