بزرگ‌ترین مراسم حج از زمان آغاز کرونا؛ عربستان از یک میلیون نفر استقبال کرد

قرار است یک میلیون زائر زیر ۶۵ سال واکسینه‌شده با رعایت کامل شرایط بهداشتی در مراسم حج امسال شرکت کنند

یک میلیون نفر از جمله ۸۵۰ هزار زائر از خارج از عربستان سعودی، اجازه دارند در حج امسال شرکت کنند - AFP

مکه، مقدس‌ترین شهر برای مسلمانان سراسر جهان، برای میزبانی از بزرگ‌ترین مراسم حج تمتع پس از همه‌گیری ویروس کرونا آماده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زائران سفیدپوش از سراسر جهان خیابان‌های مکه را پر کرده‌اند و تابلوهای خوشامدگویی به آن‌ها در میدان‌ها و کوچه‌های این شهر به چشم می‌خورند. در همین حال، نیروهای امنیتی هم تلاش می‌کنند با گشت‌زنی در این شهر باستانی که زادگاه پیامبر اسلام است، امنیت شهروندان و مسافران را تضمین کنند. 

عبدالقادر خدر، زائر سودانی که به مکه رفته، پیش از برگزاری مراسم حج تمتع که قرار است روز چهارشنبه آغاز شود، گفت: «این یک لذت ناب است. هنوز باورم نمی‌شود که اینجا آمده‌ام. از هر لحظه حضور در این فضا لذت می‌برم.»

یک میلیون نفر از جمله ۸۵۰ هزار زائر از خارج از عربستان سعودی، اجازه دارند در حج امسال شرکت کنند. این مراسم از آنجا اهمیت دارد که حج به عنوان یکی از ستون‌های اصلی دین اسلام، پس از دو سال محدودیت به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹، از سر گرفته شده است.

مقام‌های عربستان روز یکشنبه، سوم ژوییه (۱۲ تیر)، اعلام کردند که تاکنون دست‌کم ۶۵۰ هزار زائر خارجی به عربستان وارد شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در مراسم حج شرکت کردند اما سال بعد از آن، ورود زائران خارجی‌ به عربستان سعودی ممنوع و تعداد حج‌گزاران فقط به ۱۰ هزار نفر محدود شد. سال ۲۰۲۱ نیز به ۶۰ هزار شهروند عربستانی که کاملا واکسینه‌شده بودند، اجازه داده شد در مراسم حج شرکت کنند. 

در سال ۲۰۲۲، قرار است یک میلیون زائر زیر ۶۵ سال واکسینه‌شده با رعایت کامل موازین بهداشتی در مراسم حج شرکت کنند و به گفته مقام‌های عربستان، مکان‌های مذهبی روزانه چندین بار شست‌وشو و ضدعفونی می‌شوند. در این میان، بیش از چهار هزار کارگر مرد و زن با بیش از ۱۳۰ لیتر مواد ضدعفونی‌کننده مسجدالحرام، یکی از مهم‌ترین اماکن مذهبی، را روزی ۱۰ بار تمیز و ضدعفونی خواهند کرد. ضمنا اگرچه استفاده از ماسک در بیشتر فضاهای بسته در عربستان سعودی دیگر الزامی نیست، در مسجدالحرام اجباری خواهد بود تا از گسترش احتمالی ویروس کرونا پیشگیری شود.

برگزاری مراسم حج تمتع که شرکت در آن حداقل پنج هزار دلار برای هر زائر هزینه دارد، یکی از منابع اقتصادی عربستان سعودی محسوب می‌شود و در کنار مناسک و دیدارهای مذهبی در باقی ایام سال، سالانه ۱۲ میلیارد دلار برای این کشور درآمد به ارمغان می‌آورد. برگزاری مراسم حج همچنین فرصتی برای نشان دادن پیشرفت‌های کشوری است که در حال تحول سریع است.

عربستان سعودی که در پی اصلاحات اخیر خود، تردد در ریاض و سواحل مختلط در جده را مجاز دانسته است، اکنون به زنان هم اجازه می‌دهد که بدون همراهی یکی از اقوام مرد خود در مراسم حج شرکت کنند؛ شرطی که از سال گذشته کنار گذاشته شد.

وزارت حج عربستان سعودی دستورالعمل مناسک حج و نکات بهداشتی و امنیتی را به ۱۴ زبان از جمله فارسی، روسی و ترکی تهیه و اعلام کرد که این اقدام در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی برای تسهیل و تقویت حج برای زائران و همچنین برنامه‌های این کشور برای دیجیتال کردن کلیه امور مربوط به آن است. 

بیشتر از جهان