با پایان همه‌گیری کرونا، اولین گروه زائران حج وارد عربستان شدند

شیوع کووید-۱۹ باعث شد عربستان به مدت دو سال حجاج کشورهای دیگر را نپذیرد

حج یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان شناخته می‌شود - Abdel Ghani BASHIR / AFP

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این گروه در حالی وارد عربستان شدند که شیوع ویروس کرونا باعث شده بود برگزاری مراسم سالانه حج به شدت محدود شود و حالا پس از پایان همه‌گیری دوباره مسلمانان کشورهای مختلف می‌توانند برای برگزاری این مراسم وارد مکه و مدینه شوند.

رسانه‌های دولتی عربستان گزارش دادند که اولین گروه زائران، مسلمانانی‌اند که از اندونزی وارد مدینه شدند. آنها قرار است در هفته‌های آینده به جنوب شهر مکه بروند تا برای مراسم حج ماه آینده آماده شوند.

محمد البیجاوی از وزارت حج عربستان به شبکه دولتی الاخباریه گفت: «اولین گروه حجاج امسال از اندونزی وارد شدند و پروازها از مالزی و هند ادامه خواهد داشت.»

انجام حج، یکی از ارکان پنج‌گانه اسلام است و بر اساس این دین، این اعتقاد وجود دارد که باید از سوی همه مسلمانانی که امکانات دارند دست‌کم یک بار در زندگی انجام شود. حج یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان دانسته می‌شود. قبل از همه‌گیری، سفرهای زیارتی مسلمانان درآمد عمده‌ای برای عربستان سعودی داشت و سالانه حدود ۱۲ میلیارد دلار درآمد از این طریق کسب می‌شد.

در سال ۲۰۱۹، حدود ۲.۵ میلیون نفر در این مراسم شرکت کردند؛ اما پس از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۰، مقامات سعودی اعلام کردند که تنها به یک هزار زائر اجازه شرکت خواهند داد. سال بعد، آنها این افراد را به ۶۰ هزار شهروند سعودی کاملا واکسینه‌شده از طریق قرعه کشی افزایش دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه آوریل، عربستان اعلام کرد که به یک میلیون مسلمان از داخل و خارج از کشور برای حضور در مراسم حج امسال که در ماه جولای برگزار می‌شود، اجازه شرکت می‌دهد. البته بنا بر اعلام وزارت حج عربستان، زیارت امسال محدود به مسلمانان زیر ۶۵ سال واکسینه‌شده خواهد بود، در عین حال مسافران باید نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر منفی کووید-۱۹ خود در بازه زمانی ۷۲ ساعت پیش از سفر را ارائه کنند.

در مذاکرات اخیر میان ایران و عربستان سعودی توافق شده است که نزدیک‌ به ۴۰هزار زائر ایرانی در مراسم حج تمتع امسال شرکت کنند. 

طی سال‌های گذشته در مذاکراتی در رابطه با حضور زائران ایرانی در حج، چگونگی برگزاری «دعای کمیل» و «مراسم برائت از مشرکین» هیئت‌های ایرانی از موارد اختلاف میان هیئت‌های ایرانی و سعودی مذاکره‌کننده بوده است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، ازجمله علی خامنه‌ای همواره بر جنبه سیاسی مراسم مذهبی حج و به ویژه مراسم «برائت از مشرکین» که مبدع آن روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است، تاکید کرده‌اند.

با این حال، ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در ایران، اردیبهشت امسال در دیدار با مقام‌های سازمان حج و زیارت ایران، ضمن تاکید بر «دوری از مسائلی که باعث برانگیختن حساسیت طرف مقابل می‌شود»، گفت که «برنامه‌های عبادی-سیاسی» باید به‌گونه‌ای برگزار شود که ضمن رضایت حجاج ایرانی، باعث تحریک و برانگیختن حساسیت‌های آنان نشود.

او علت وضعیت کنونی مناسبات ایران و عربستان سعودی را اشتباهات صورت‌گرفته دانست و تاکید کرد که باید در مراسم حج، بدبینی‌ها در روابط با عربستان سعودی به خوش‌بینی تبدیل شود.

بیشتر از جهان