رینا امیری از دیدار با هیئت طالبان در دوحه خودداری کرد

«زمانی آماده‌ام با سران طالبان تعامل و دیدار کنم که این گروه گام ملموسی برای احترام گذاشتن به حقوق بشر افغان‌ها، از جمله حقوق زنان افغان بردارد»

رینا امیری بر خلاف دیگر مقام‌های آمریکایی در قطر، حاضر به ملاقات با هیئت طالبان نشد - 

RANDY SHROPSHIRE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، در توییتی روز شنبه ۱۱ تیرماه (۲ ژوییه)، نوشت به‌دلیل تداوم اقدام طالبان به نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان، از دیدار با هیئت این گروه در قطر خودداری کرده است. امیری تاکید کرد: «زمانی آماده‌ام با سران طالبان تعامل و دیدار کنم که این گروه گام ملموسی برای احترام گذاشتن به حقوق بشر افغان‌ها، از جمله حقوق زنان افغان بردارد.»

در حالی که از روز چهارشنبه ۸ تیر، هیئت طالبان به رهبری امیرخان متقی وزیر خارجه این گروه، در دوحه با توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، و برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی دیدارهای متعددی داشت، اما رینا امیری، نماینده ویژه آمریکا در امور حقوق بشر و زنان در افغانستان، حاضر به دیدار و گفت‌وگو با این هیئت نشد. او در رشته توییتی گفت تا زمانی که طالبان به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان در افغانستان احترام نگذارد نمی‌خواهد با هیچ یک از سران این گروه دیدار داشته باشد. امیری خاطر نشان کرد که پس از مشورت‌ با همکارانش تصمیم گرفته است با هیئت طالبان که به دوحه آمده‌اند دیدار نکند.

رینا امیری در این رشته توییت، تدوام نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان را محکوم کرد و گفت: «با وجود تعامل قوی جامعه جهانی با این گروه (طالبان)، هنوز هم نتیجه معناداری در زمینه حقوق زنان و دختران در افغانستان به دست نیامده است.»

رینا امیری همچنین تاکید کرد که از دیدار همکارانش با هیئتی از طالبان در دوحه حمایت می‌کند، اما خودش زمانی با سران یا هیئتی از این گروه دیدار خواهد کرد که آن‌ها به حقوق شهروندان افغان به‌ویژه زنان در این کشور، احترام بگذارند.

اگرچه نماینده ویژه آمریکا برای زنان و حقوق بشر در افغانستان، از اقدام طالبان به نقض جدی حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان سخن گفت، برخی از مقام‌های آمریکایی از چهار روز پیش به این سو، سرگرم دیدار با هیئت طالبان در زمینه‌های سیاست و اقتصاد و چالش‌های بانکی در افغانستان‌اند.

وزارت خارجه طالبان در اعلامیه‌ای نوشت که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، هیئت آمریکایی به رهبری توماس وست، نماینده ویژه این کشور برای افغانستان، با هیئت طالبان در دوحه قطر دیدار کرد و درباره مواردی همچون آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان و نیز چالش‌های حقوق بشری در افغانستان بحث کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ایالات متحده آمریکا بلافاصله ذخایر ارزی این کشور را مسدود کرد. طالبان با وجود تلاش‌های فراوانی که انجام داده‌اند تاکنون موفق نشده‌اند به این ذخایر ارزی دسترسی پیدا کنند. از آنجایی که طالبان با تسلط بر افغانستان روش‌های افراط گرایانه‌ای را در برابر آزادی‌های مدنی و حقوق اولیه زنان در پیش گرفته‌اند، جامعه جهانی و ایالات متحده آمریکا به صراحت اعلام کردند تا زمانی که طالبان از نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق زنان، دست برندارند و به خواست جمعی مردم افغانستان احترام نگذارند، پول‌های مسدودشده را آزاد نخواهند کرد و با این گروه هیچ‌گونه روابط سیاسی نیز برقرار نخواهد شد.

با این حال، طالبان در ۱۰ ماه گذشته، یک گام نیز از مواضع ضد حقوق بشری خود عقب‌نشینی نکرده‌اند و هر روز محدودیت‌های سخت‌تری را علیه زنان، رسانه‌ها و ساختارهای مدنی در افغانستان اعمال می‌کنند. در آخرین مورد نیز، رهبر طالبان در نشست سه‌روزه شورای علمای دینی که این گروه در کابل برگزار کرده بودند، گفت که حتی اگر قدرت‌های جهانی از بمب اتم علیه طالبان استفاده کند، آن‌ها از مواضع فکری و عقیدتی خود کوتاه نخواهند آمد.