پرتاب بمب دستی به یک مدرسه دینی در ننگرهار؛ هشت نفر زخمی شدند

طالبان روز جمعه اعلام کردند پنج عضو داعش در نتیجه انفجار یک مین دست‌ساز در استان ننگرهار کشته شدند

طلبه‌های زخمی شده در حادثه انفجار در مدرسه عثمان ذی‌النورین  در ننگرهار، به بیمارستان محلی منتقل شدند - @ArianaNews_ توییتر

در نتیجه انفجار یک مین دست‌ساز، نیمه‌شب جمعه دهم تیر (اول ژوئیه)، در مدرسه دینی عثمان ذی‌النورین در شهرستان رودات استان ننگرهار، هشت طلبه این مدرسه زخمی شدند. عبدالبصیر زابلی، سخنگوی استاندار ننگرهار، به رسانه‌های محلی افغانستان گفت این انفجار در نتیجه پرتاب بمب دستی به مدرسه دینی صورت گرفته است.

او افزود: «عاملان این حادثه تاکنون شناسایی و بازداشت نشده‌اند.»

اغلب مدارس دینی در افغانستان، شبانه‌روزی‌اند و طلبه‌ها در خوابگاه مدرسه اقامت دارند. به گفته منابع آگاه، طلبه‌های زخمی‌شده در حادثه مدرسه دینی عثمان ذی‌النورین که اغلب نوجوانان‌اند، به بیمارستان محلی منتقل شده‌اند و تا‌کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت حمله به این مدرسه دینی را به عهده نگرفته است.

این در حالی است که نبرد پنهان طالبان و داعش نیز هر از چند گاهی به‌ویژه در استان‌های جنوب شرقی افغانستان، تلفاتی بر جای می‌گذارد. ننگرهار ازجمله خاستگاه‌های داعش در افغانستان شناخته می‌شود. مسئولان محلی طالبان در استان ننگرهار صبح جمعه ۱۰ تیر مدعی شدند که پنج عضو گروه داعش در این استان، پنجشنبه‌شب بر اثر انفجار مینی که خودشان ساخته بودند، کشته و سه داعشی دیگر زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بشیر، مسئول اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان روز جمعه به رسانه‌های محلی گفت: «اعضای گروه داعش در ننگرهار پنجشنبه‌شب در حالی که در داخل یک خانه مشغول ساخت مین برای جای‌گذاری در شهر جلال‌آباد بودند، بر اثر انفجار مین کشته شدند.»

گروه داعش تاکنون در این مورد اظهارنظری نکرده است.

در حالی که رهبران طالبان در نشست بزرگ روحانیان بر برقراری امنیت سرتاسری در افغانستان تاکید می‌کنند، اما حمله‌های متعدد سه روز اخیر، این ادعای طالبان را به چالش کشیده است. طالبان در روز اول و دوم نشست علما، شاهد پرتاب موشک و تیراندازی به محل برگزاری این نشست در شهر کابل بودند. همزمان، دست‌کم سه انفجار دیگر نیز روز جمعه حین برگزاری نشست علمای طالبان در کابل اتفاق افتاد که طالبان آن را به انفجار بالون گاز در یک مغازه گاز فروشی ربط دادند.

علاوه بر رویدادهای سه روز اخیر در کابل و ننگرهار، گروه داعش در ۱۰ ماه گذشته نیز بیش از ۱۰ حمله مرگبار در نقاط مختلف افغانستان انجام داده که تلفات زیادی نیز داشته است. داعش معمولا در این حملات، گروه‌های اقلیت مذهبی همچون اهل تشیع، صوفیان و سیک‌ها را هدف قرار می‌دهد.