حمله به نشست علمای طالبان همزمان با صدور فرمان گردن زدن مخالفان

وزیر حج و اوقاف طالبان: امارت طالبان نمونه‌ای از خلافت خلفای راشدین است

حدود ساعت ۱۲ به وقت افغانستان و چند ساعت پس از آغاز نشست علمای طالبان، دو مهاجم مسلح، به محل برگزاری این نشست در ساختمان لویه جرگه در ناحیه پنجم شهر کابل حمله کردند. به‌دلیل حضور نداشتن خبرنگاران در محل برگزاری نشست، اطلاعات اندکی در مورد این حمله منتشر شده است. برخی از ساکنان محل به ایندیپندنت فارسی گفتند، درگیری میان مهاجمان و افراد طالبان حدود دو ساعت طول کشید و در جریان درگیری، دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده کردند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، دقایقی پس از این حادثه، در توییتی نوشت که افراد طالبان به سمت یک محل که مشکوک بود، شلیک کردند و اوضاع تحت کنترل است؛ مجاهد جزئیاتی از این حادثه ارائه نکرد. عبدالسلام ضعیف، سفیر سابق طالبان در پاکستان و از شرکت‌کنندگان نشست علمای طالبان، در توییتی نوشت که صدای شلیک، در داخل سالن محل برگزاری نشست شنیده است، اما اوضاع تحت کنترل طالبان است.

سخنگوی طالبان که عصر پنجشنبه در نشست خبری حاضر شدند، از ارائه جزئیات در مورد این حمله خودداری کردند و تلاش کردند آن را یک حادثه کوچک جلوه دهند. اما ویدیوهای منتشرشده از جریان درگیری نشان می‌دهند که طالبان برای انتقال سران خود که در محل برگزاری نشست حضور داشتند، هلیکوپتر فرستادند.

تاکنون هیچ گروهی، حمله به نشست علمای طالبان را برعهده نگرفته است. پیش از این در سوم خرداد نیز، در مراسم گرامی‌داشت اختر منصور، رهبر پیشین طالبان در کابل هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، آن را به عهده گرفته بود.

پیام روز نخست نشست طالبان: سرزدن مخالفان و پیروی بی چون و چرا از ملا هیبت‌الله

روز نخست نشست علمای طالبان، به سخنرانی‌های پی‌درپی سران این گروه اختصاص داشت. نشست با سخنرانی ملا محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان، آغاز شد و در ادامه وزرای کابینه طالبان و برخی روحانیون طرفدار این گروه سخنرانی کردند. تاکید بر پیروی بدون چون‌وچرا از اوامر ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، و گردن زدن هر کسی که با این گروه مخالفت کند، از مهم‌ترین پیام‌هایی بودند که در روز نخست نشست علمای طالبان بر آن تاکید شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورمحمد ثاقب، وزیر حج و اوقاف طالبان، گفت امارت طالبان نمونه‌ای از خلافت خلفای راشدین است و باید در راستای حفاظت از آن از هیچ تلاشی دریغ نشود.

شماری دیگر از سخنرانان نیز بر ضرورت حفاظت از امارت طالبان تاکید و ادعا کردند که سلطه طالبان بر افغانستان، به تامین امنیت سراسری منجر شده است. هرچند ذبیح‌الله مجاهد ادعا کرد که این نشست به پیشنهاد علمای دینی افغانستان برگزار شده است و امارت طالبان نقشی در برگزاری آن ندارد، اما هزینه هنگفت برگزاری این نشست، محتوای مورد بحث در نشست‌ها، دستور کار جلسه و توقعی که از آن برای باز شدن راه برای دست‌یابی به مشروعیت از طرف طالبان می‌رود نشان می‌دهند که همه سازوکارهای این نشست را طالبان راه‌اندازی کرده‌اند و هیچ فردی خارج از این گروه، در تعیین مسیر آن نقش ندارد.

در روز نخست نشست علمای طالبان، در مورد بسته ماندن مدارس دخترانه، محروم شدن زنان از کار، نقض حقوق بشر، افزایش ناامنی، گسترش فقر و بیکاری، فرار مردم از افغانستان و گسترش بحران اقتصادی هیچ صحبتی نشد. به نظر می‌رسد مهم‌ترین تلاش این نشست، عادی نشان دادن اوضاع در افغانستان است. در حالی که گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از بازداشت، شکنجه و کشتار غیرنظامیان در بلخاب منشر شده است، اما طالبان شماری از روحانیون شیعه را در این نشست دعوت کردند تا نشان دهند که با شیعیان مشکلی ندارند. مذهب شیعه در افغانستان رسمیت ندارد و پیروان این مذهب نیز در ساختار حکومت طالبان جایگاهی ندارند. در کابینه و در سطح رهبری حکومت طالبان، هیچ فردی از پیروان تشیع حضور ندارد و در هر منطقه نیز همه مسئولان، از پیروان مذهب حنفی و عمدتا پشتون‌اند.

نشست علمای طالبان تحت سانسور شدید برگزار شده است و حتی رسانه‌های تحت کنترل این گروه، اجازه تصویربرداری و انتشار عکس از جریان نشست را ندارند. سخنگویان طالبان تنها بخش‌هایی از سخنرانی‌ها را در فضای مجازی پخش می‌کنند و بخش‌های دیگر به‌صورت صوتی منتشر می‌شوند.

ذبیح‌الله مجاهد در پاسخ به این محدودیت‌ها و محروم شدن رسانه‌های آزاد از حضور در جریان نشست گفت: «این نگرانی در ما پیدا شد که نشود رسانه‌ها دچار تکلیف شوند. نیروهای ما هم تازه‌اند، نشود که برخورد نادرست کنند. ما رسانه‌ها را باخبر نگه‌ می‌داریم.»

به نظر می‌رسد ترس طالبان از آشکار شدن ماهیت نشست علمای این گروه و همچنین علنی شدن دستور جلسه و نحوه تصمیم‌گیرها باعث شده است که به هیچ رسانه‌ای اجازه حضور در این نشست داده نشود.

بیشتر از جهان