حامیان ترامپ همچنان به او وفادار هستند

اغلب شرکت کنندگان در گردهمایی انتخاباتی ترامپ سفیدپوستان بودند

حامیان رئیس‌جمهور در گردهمایی در مینیاپولیس
Brendan Smialowski / AFP

این اولین گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ بعد از شروع تحقیق درباره استیضاح توسط نمایندگان دموکرات بود. اولین بار بعد از متهم شدن وی به درخواست از رهبر کشوری خارجی تا درباره رقیبش مدرک جمع کند.

رییس‌جمهور این اتهامات را تحت عنوان «شکار ساحره» رد کرد و آن را چیزی بیش از توطئه رسانه‌ها و رقبای سیاسی خود تلقی نکرد. (شکار ساحره کنایه از تعقیب خرافاتی و محاکمه بی پایه و اساس برخی از زنان بی‌گناه در قرون وسطی به اتهام ساختگی ساحرگی است) هواداران وی نیز در این گردهمایی -بعضا عینا- سخنان او را تکرار کردند.

شان مگوایر، صاحب یک خرده تجارت که زیر بارش شدید باران در این مراسم با پوشیدن کلاه قرمز «آمریکا را دوباره عالی کن» (Make America Great Again) [شعار انتخاباتی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶] در این مراسم شرکت کرده بود و چتر بزرگی مشکی به دست داشت گفت: «دونالد ترامپ خواهد گفت خیلی اخبار دروغین وجود دارد، چون این صددرصد شکار ساحره است. آنها سه سال گذشته هم به او اجازه ندادند رییس‌جمهوری کند، تنها چیزی که می‌خواهند استیضاح اوست».

طی سه هفته از وقتی نانسی پلوسی فرصت را مغتنم شمرد و رسما تحقیقات استیضاح را کلید زد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد تعداد رو به افزایشی از آمریکاییان از این روند حمایت می‌کنند. یکی از آخرین نظرسنجی‌ها که به دست شبکه محافظه‌کار فاکس نیوز انجام شد مشخص ساخت ۵۱ درصد امریکاییان با اخراج دونالد ترامپ از ریاست جمهوری موافقند و تنها ۴۰ درصد با این امر مخالفت نشان دادند. این نظرسنجی نیز به طور خاص از طعنه آقای ترامپ در امان نماند.

گرچه آمار نشان می‌دهد رای‌دهندگان مستقل و تصمیم‌نگرفته ممکن است کمتر از او حمایت کنند،‌ نظرسنجی‌ها همچنان حاکی از آن است که حمایت عده‌ای از طرفداران پروپا قرص وی نیز فارغ از این که او چه گوید یا دیگران چه عقیده‌ای درباره او داشته باشند، تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت.

وبسایت فاویوترتی‌ایت (FiveThirtyEight) که ۵ نظرسنجی مختلف را دنبال می‌کند نشان می دهد حمایت از رییس‌جمهور حدود ۴۲ درصد است و از زمان رییس‌جمهور شدن وی این آمار به همین مقدار بوده است. میزان مخالفت با وی حدود ۵۳ درصد است.

اریک اوسترمیر، پژوهشگری از دانشگاه مینه‌سوتا که در بلاگ اسمارت پولتیکس (Smart Politics) درباره سیاست در این ایالت می‌نویسد، گفت: «به نظر من -گرچه دموکرات‌ها ممکن است موافق نباشند- اگر این موقعیت برعکس می‌شد هم ما شاهد رفتاری مشابه از جانب دموکرات‌ها بودیم. و این نتیجه دوقطبی‌شدن بیش از حدی است که در کشور ما اتفاق افتاده است.»

او گفت در یک نظام دو حزبی که رای‌دهندگان گزینه دیگر را «بیش از اندازه شنیع» تلقی می‌کنند تصمیم می‌گیرند نامزد حزب خود را انتخاب کرده و «بیشتر و بیشتر از او حمایت کنند.»

«با توجه به تمام اتفاقاتی که در ارتباط با دولت وی رخ داده است، موردی که به نظر من خیلی گویا است این است که جماعت حامی او کوچکترین تغییری نکرده است. اینجا در مینه‌سوتا هم خیلی ثابت بوده است، وقتی او سوگند یاد کرد حمایت از وی ۴۶ درصد بود و اکنون ۴۳ درصد شده است. بعضی به جمع مخالفان وی اضافه شده‌اند ولی جماعت طرفداران وی تقریبا ثابت بوده است».

ناتالی زلزنیکار خود را قطعا طرفدار پروپا قرص ترامپ می‌داند. او مالک یک خانه سالمندان در شهر دولوث در شمال این ایالت است و وی نیز هنگام ورود به گردهمایی در بعدازظهر پنج‌شنبه تمام تلاش خود را در اجتناب از باران کرد. 

او ادعا می‌کند آقای ترامپ مردم را تشویق کرده است که احساس میهن‌پرستی کنند که به عقیده ناتالی مهم است. «در مرکزی که من اداره می‌کنم ما هر صبح سوگند وفاداری ادا می‌کنیم و برای مردم خیلی معنادار است».

او افزود: «مهم است که به ایستادن پای ارزش‌‌ها و باورهای خویش افتخار کنیم، اگر شما از چیزی معنادار دفاع نکنید آنگاه از باطل دفاع خواهید کرد. چه عاشق او باشید و چه متنفر از او، وی ارزش‌های خود را دارد و به همین خاطر این همه مردم امروز به اینجا آمده‌اند. او درک کاملی از ارزش‌هایی که بدان‌ها معتقد است، دارد.»

درباره موضوع استیضاح، او گفت تمام وقایع و مدارک رو نشده است ولی «شخصا نه، به نظر من او نباید استیضاح بشود. با مدارکی که اکنون در دسترس است و من دیده‌ام، به زعم من او کار قابل استیضاحی انجام نداده است».

افراد مختلف دلایل متنوعی برای حمایت خویش از رییس‌جمهور داشتند. خانمی به نام برندا موث که برای شرکت در مراسم دو ساعت از مزرعه خویش در میسون سیتی در ایالت آیوا رانندگی کرده بود گفت رییس‌جمهور با کشاورزان خوب بوده است و او از  نحوه برخورد وی با چین بر سر مسائل تجاری راضی بوده است.

دیوید لارسون، صاحب تجارتی در مینیاپولیس که در این مراسم به خاطر علاقه نوه ۱۷ ساله‌اش شرکت کرده بود، از تیپ و شخصیت آقای ترامپ به عنوان مجری یک برنامه تلویزیونی راضی نبود. با این وجود گفت ترامپ از وقت رییس‌جمهور شدن تمام وعده‌های انتخاباتی خویش را محقق کرده یا در صدد محقق کردن آنهاست.

در داخل سالن تارگت سنتر، موزیک راک در حال پخش از بلندگوها بود. آهنگی که از همه عجیب‌تر در ذهن می‌نشست آهنگ محبوب سال ۱۹۸۴ لی گرینوود با نام «خدایا امریکا را برکت ده» (God Bless the US) بود که در ترانه‌اش می‌گوید: «من مفتخرم که امریکایی‌ام/ جایی که می‌دانم حداقل آزاد هستم/ و فراموش نخواهم کرد مردانی که مردند تا/ این حق را برای من به ارمغان آروند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مت ارلین که با همسرش مرلیزا، اصالتا از فیلیپین، در این مراسم شرکت کرده بود گفت او حامی آقای ترامپ است چون رییس‌جمهور مخالف سقط جنین است. او همچنین گفت از سیاست‌های سرسختانه آقای ترامپ درباره مهاجرت نیز حمایت می‌کند. 

او گفت: «به نظر من منصفانه است، بسیاری از افراد غیرقانونی به اینجا آمده‌اند که یعنی افراد دیگری که می‌خواهند قانونی اقدام کنند، قادر نخواهند بود. به نظر من نظام منصفانه‌ای است که از همه بخواهیم پیرو قانون باشند».

ماروین ورث و کری مورفی دو سرباز سابق ارتش نیز از حاضران سابقه‌دار گردهمایی‌های دونالد ترامپ بودند. آقای مورفی در ۷ گردهمایی و دوستش در ۳ مراسم شرکت کرده بودند. آنها گفتند که به دلایل مذهبی طرفدار آقای ترامپ هستند مانند احساس احاطه شدن با ۲۰ هزار فرد همفکر در یک گردهمایی پیروان آیین مسیحیت انجیلی.

بعد از پایان یافتن موسیقی و گرم شدن تماشاچیان با سخنرانی‌های پسر رییس‌جمهور، اریک ترامپ و مایک پنس، معاون اول رییس‌جمهور، آقای ترامپ سخنرانی ناهنجار خود را با حمله‌ای شدید علیه ایلحان عمر، نماینده محلی در مجلس نمایندگان آغاز کرد و او را متهم به یهودی‌ستیزی و ضد امریکایی بودن کرد. او همچنین با استفاده از شایعه بی‌اساس دست‌راستی‌ها به خانم عمر تهمت زد با برادرش ازدواج کرده است، امری که ایلحان عمر انکار کرده است.

او گفت: «خانم نماینده عمر یک سوسیالیست متنفر از امریکا است. چگونه اجازه داده‌اید چنین فردی مینه‌سوتا را نمایندگی کند؟ او لکه ننگی بر کشور ما است».

او همچنین ادعا کرد مینیاپولیس بیش از اندازه به مهاجران سومالیایی اجازه داده است در این شهر اقامت کنند و وقتی از تصمیم خود تعریف کرد که چگونه تعداد پناهندگان پذیرفته شده در ایالات متحده را ۸۵ درصد کاهش داده است با تشویق بلند حضار استقبال شد.

به غیر از افسران پلیس، رفتگران و افرادی که در فروشگاه‌های غذا کار می‌کردند، اکثریت شدید مردم حاضر در این مراسم سفید پوست بودند، افراد میان‌سالی که در مناطق روستایی و حومه شهر مینیاپولیس زندگی می‌کنند، در مقایسه با ساکنان خود این شهر که یکی از پایگاه‌های مستحکم دموکرات‌ها در سال‌های گذشته بوده‌اند.

مایکل آدامز اما هیچ یک از این افراد نبود. مرد سیاه‌پوستی ۵۵ ساله با شغل خوب که در شهر مینیاپولیس زندگی می‌کرد. او گفت نمی‌تواند واقعا تشخیص دهد آیا آقای ترامپ نژادپرست است یا نه اما گفت به عنوان فردی سیاه‌پوست در این مراسم از هیچ یک از اظهارات رییس‌جمهور آزرده خاطر نشده است.

او گفت: «من اصلا ناراحت نشدم و او هم چیزی نگفت که مرا برنجاند. بعضی اوقات ارسال پیامی قدرتمند به افراد افراطی ممکن است باعث شود آنها بگویند او نژادپرست است، ولی وی تا کنون کاری نکرده است که من احساس کنم نژادپرست است».

این فقط طرفداران رییس‌جمهور نبودند که روانه این مراسم در مینیاپولیس شدند. چند صد نفر از معترضان نیز جمع شدند. 

در بین معترضانی که در مترو به سمت خانه در حرکت بودند یکی خدیجه عیسی بود، خانمی ۲۵ ساله که از سومالیا به ایالات متحده آمده است. او حرف آقای ترامپ درباره هم‌وطن‌های خویش را شنیده و ناراحت بود.

او گفت: «او مردی بالغ است ولی واقعا عاقل نیست. در اینجا هر کسی پناهنده‌ای از گوشه‌ای از دنیا است. خود او از اروپا به این کشور آمده است. من کمی بعدتر آمدم. دو سال دیگر خبری از او نخواهد بود».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/trump

© The Independent