دستیار نظامی امور زندان‌های حکومت پیشین در بازداشت طالبان است

منابع آگاه می‌گویند، ده‌ها نظامی و غیر‌نظامی پیشین در زندان‌های طالبان به‌سر می‌برند

احمدولی سریع فارغ ا لتحصیل دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ- عکس: خانواده احمد ولی سریع

طالبان، روز سه‌شنبه، احمد ولی سریع «اندرابی» را در کابل بازداشت کردند. نزدیکان احمد ولی سریع به ایندیپندنت فارسی گفتند او عصر روز سه‌شنبه در مسیر منطقه پروان سوم به‌ منطقه «لیسه مریم» بود که در تماس تلفنی به همسرش گفت، ۱۰ دقیقه دیگر به خانه خواهد رسید، اما به خانه بازنگشت. نزدیکان این نظامی پیشین می‌گویند که پس از جست‌وجوهای بسیار دریافتند اداره اطلاعات و امنیت طالبان او را بازداشت کرده‌اند. خانواده احمد ولی سریع هیچ اطلاعی از وضعیت او ندارند.

او فارغ‌التحصیل دانشکده اقتصاد دانشگاه بلخ بود، اما در بخش‌های اداری نهادهای نظامی کار می‌کرد. احمد مدتی سخنگوی پلیس نیمروز بود، سپس به سمت دستیار صبغت‌الله اندرابی در اداره زندان‌ها منصوب شد. پس از تسلط طالبان بر افغانستان‌، او خانه‌نشین شد و نزدیکانش می‌گویند که تازه ازدواج کرده بود و با هیچ گروه نظامی یا سیاسی رابطه نداشت.

چند منبع آگاه از بازداشت نظامیان و غیرنظامیان در بخش‌هایی از افغانستان خبر می‌دهند و می‌گویند که طالبان شنبه‌شب چند خانه را در بازارک، مرکز استان پنجشیر محاصره کردند و چهار عضو یک خانواده را با خود بردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان پس از شکنجه این افراد بازگشتند و یک اسلحه و دو تفنگ شکاری را که متعلق به برادر یکی از بازداشت‌شدگان بود، پیدا کردند و با خود بردند. فرد بازداشت‌شده از جهادیان ضد روس در پنجشیر بود که طی یک حمله انتحاری در کابل کشته شد. بازداشت‌شدگان شامل هاشم خان سارنوال، رئیس پیشین دادگاه پنجشیر، یکی از فرزندانش، برادر و برادرزاده‌اش است.

طالبان در ۱۰ ماه گذشته صد‌ها نفر از نظامیان و غیرنظامیانی را که در حکومت پیشین کار می‌کردند و نزدیکان این افراد را به بهانه‌های مختلف بازداشت کرده‌اند.‌ تاکنون آمار دقیقی از بازداشت‌شدگان در دست نیست، حتی نهادهای دفاع از حقوق بشر و سازمان ملل متحد نیز حاضر نیستند درباره وضعیت زندان‌های طالبان و بازداشت‌شدگان صحبت کنند.

گزارش‌ها از حضور شماری از زنان در زندان‌های طالبان خبر می‌دهند، اما هیچ نهادی به این زندان‌ها دسترسی ندارد. عالیه عزیزی، مدیر زندان زنان هرات در حکومت پیشین در ماه‌های نخست تسلط طالبان بر افغانستان بازداشت شد و تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشتش در دست نیست.

خانواده‌های این بازداشت‌شدگان از ترس طالبان حاضر نیستند در این باره با رسانه‌ها صحبت کنند. منابع آگاه می‌گویند که طالبان در بسیاری از موارد تمام مردان خانواده ازجمله نوجوانان را بازداشت می‌کنند. افرادی که از زندان‌های طالبان آزاد شده‌اند، داستان‌های تلخی از توهین، تحقیر و شکنجه بازگو می‌کنند.

 

بیشتر از جهان