نفتالی بنت: در انتخابات بعدی نامزد نمی‌شوم

نخست‌وزیر راست‌گرای اسرائیل موقتا از سیاست کناره می‌گیرد تا رهبری حزبش به آیلت شاکد برسد 

از سوی دیگر، دنی دانون، نماینده سابق مجلس از حزب راست‌گرای «لیکود»، اعلام کرد که پس از حدود هفت سال غیبت، به دنیای رقابت سیاسی بازمی‌گردد -- OREN BEN HAKOON / AFP

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه، ۲۹ ژوئن (۸ تیر ۱۴۰۱)، به اعضای حزب خود، «یامینا»، گفت که در انتخابات پیش روی «کنست»، مجلس اسرائیل، نامزد نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که آیلت شاکد، نفر دوم این حزب و وزیر دادگستری کنونی، رهبر حزب یامینا در انتخابات پیش رو باشد؛ انتخاباتی که حاصل سقوط دولت ائتلافی تحت رهبری بنت پس از یک سال است و پنجمین انتخابات اسرائیل در سه سال گذشته به‌حساب می‌آید. 

در پی انحلال مجلس، نخست‌وزیری موقت اسرائیل به یائیر لاپید خواهد رسید؛ وزیر خارجه کنونی که اولین نخست‌وزیر غیرراست‌گرای اسرائیل در ۱۳ سال گذشته خواهد بود. آقای بنت تا پیش از تشکیل دولت جدید، عنوان «نخست‌وزیر علی‌البدل» را خواهد داشت، اما وزارت خارجه همچنان متعلق به لاپید باقی می‌ماند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتخابات بعدی اسرائیل قرار است روز ۲۵ اکتبر برگزار شود. در این چند ماه شاهد شکل‌گیری اردوهای مختلف سیاسی و ورود و خروج چهره‌ها و احزاب مختلف به میدان سیاست خواهیم بود. پیش از این هم پیش‌بینی شده بود که آقای بنت مدتی از سیاست کناره گیرد، اما این کناره‌گیری هم لزوما دائمی نیست. یک منبع مطلع در اسرائیل به «ایندیپندنت فارسی» گفت: «به نظر من امکان دارد با حزب دیگری به توافق برسد و دوباره به صحنه بازگردد؛ حتی پیش از انتخابات بعدی.»

از سوی دیگر، دنی دانون، نماینده سابق مجلس از حزب راست‌گرای «لیکود»، اعلام کرد که پس از حدود هفت سال غیبت، به دنیای رقابت سیاسی بازمی‌گردد. آقای دانون در این مدت برای سال‌ها سفیر اسرائیل در سازمان ملل بود. 

دانون از جانب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل و رهبر کنونی لیکود، به نیویورک فرستاده شده بود؛ اقدامی که احتمالا برای خنثی کردن رقابت سیاسی از سوی او بود. حالا باید دید دانون با نتانیاهویی که برای بازگشت به قدرت خیز گرفته است، چطور کنار خواهد آمد. 

آقای دانون در توییتر نوشت: «دولت اسرائیل در تلاطم دائمی سیاسی است و وقت آن رسیده که به این اوضاع پایان دهیم. من در کنست بعدی، سفیر شما در لیکود و در کنست خواهم بود.»

بیشتر از جهان