بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، به بیش از هشت سال زندان محکوم شد

در حکم دادگاه انقلاب مشهد، فرانسه به عنوان «دولت متخاصم» معرفی شده است

بنجامین بریر، ۳۷ ساله، در اردیبهشت ۱۳۹۹ پس از عکس‌برداری با پهپاد تفریحی خود در یک پارک ملی دستگیر شد.  حساب کاربری توئیتر سعید دهقان @vakilroaya

کمتر از یک هفته بعد از سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، به اتهام «جاسوسی» در ایران به بیش از هشت سال زندان محکوم شد. در جریان سفر هفته پیش جوزپ بورل به تهران گفته شد او درباره وضعیت عمومی حقوق بشر در ایران و آزادی شهروندان خارجی و دوتابعیتی، با مقام‌های حکومت ایران صحبت کرده است.

سعید دهقان، وکیل این شهروند فرانسوی بازداشت‌شده در ایران، روز سه‌شنبه هفتم تیرماه ۱۴۰۱ در حساب کاربری خودش در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد حکم موکلش «قطعی» و بنجامین بریر به هشت سال و هشت ماه زندان محکوم شده است.

به‌گفته وکیل بنجامین بریر، در حکم دادگاه انقلاب مشهد، فرانسه به عنوان «دولت متخاصم» معرفی شده است.

پیشتر دادسرا و دادگاه انقلاب مشهد، اتهام این شهروند فرانسوی را «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» اعلام کرده بود.

دادگاه بدوی این شهروند و گردشگر فرانسوی، در دی‌‌ماه گذشته برگزار شد و در بهمن‌ماه هم حکم محکومیت اولیه او صادر شد.

بنجامین بریر، ۳۷ ساله، در اردیبهشت ۱۳۹۹، پس از عکس‌برداری با پهپاد تفریحی خود در یک پارک ملی که جمهوری اسلامی ایران می‌گوید منطقه ممنوعه است، دستگیر شد.

به گفته سعید دهقان، دادسرای انقلاب مشهد، «همدردی با قربانیان هواپیمای اوکراینی»، «تخصص در رشته انفورماتیک» و «داشتن بیش از یک هارد کامپیوتر و تلفن همراه» را به عنوان ادله و شواهد اثبات جرم معرفی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این شهروند فرانسوی که هم‌اکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی است، در دی‌‌ماه گذشته، چند هفته قبل از برگزاری دادگاه بدوی، در اعتراض به وضعیت خود در زندان دست به اعتصاب غذا زد. 

بنجامین بریر، خانواده و وکیلش تمامی اتهام‌های دادگاه انقلاب را رد کرده‌اند و گفته‌اند او تنها یک گردشگر ساده است که با خودرو شخصی خود به کشورهای منطقه سفر می‌کرد و در ایران بازداشت شد.

در حال حاضر، علاوه بنجامین بریر، فریبا عادل‌خواه و دو شهروند فرانسوی دیگری نیز به نام‌های سیسیل کولر و ژاک پاری، به اتهام‌های امنیتی و ارتباط با فعالان کارگری ایران، در بازداشتند.

طی سال‌های گذشته شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان خارجی یا افراد «دو تابعیتی» در ایران بازداشت و به اتهام‌های امنیتی محاکمه و محکوم شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان سیاسی و سازمان‌های حقوقی بشری می‌گویند حکومت ایران از بازداشت شهروندان خارجی به عنوان یک «اهرم فشار» به‌منظور پیشبرد سیاست‌های خود یا برای مبادله و آزاد‌سازی متهمان وابسته به‌خود، در دادگاه‌های اروپا و آمریکا، استفاده می‌‌کند.