مربی فوتسال ایرانی در عراق مورد توجه قرار گرفت

شهناز یاری موفق شد تیم ملی فوتسال عراق را به قهرمانی برساند

تیم ملی زنان عراق روز شنبه، ۴ تیر ۱۴۰۱، با مربی‌گری شهناز یاری(دومین نفر از چپ) به قهرمانی رسید- Iraq Football Association

در پی قهرمانی تیم ملی فوتسال زنان عراق در مسابقات غرب آسیا که در عربستان سعودی برگزار می‌شد، کاربران شبکه‌های اجتماعی از شهناز یاری با عنوان «مربی ایرانی» (المدربه الایرانیه) تقدیر می‌کنند. 

یاری هم در صفحه خود در اینستاگرام، عکسی از کبوتری با دو بال با پرچم‌های ایران و عراق منتشر کرد و زیر آن نوشت «ایران و العراق لایمکن الفراق».

شهناز یاری ۴۳ ساله متولد کرمانشاه است و مدت‌ها در تیم ملی فوتسال زنان ایران توپ می‌زد و مدتی نیز سرمربی این تیم بود. 

مربیگری تیم فوتسال مردان عراق نیز بر عهده مربی ایرانی دیگری به نام محمد ناظم‌الشریعه است. ناظم‌الشریعه هم از بازیکنان اسبق تیم ملی فوتسال ایران است و البته سابقه بازی فوتبال در تیم ملی امید را هم دارد. او در دوران فعالیت حرفه‌ای خود در ورزش فوتسال، ستاره تیم صدرای شیراز بود و تا پیش از رفتنش به عراق، هفت سال (۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰) سرمربی تیم ملی فوتسال ایران بود. ایران در زمینه فوتسال از قوی‌ترین کشورهای جهان است و از سال ۱۹۹۲ تاکنون در تمام جام‌های جهانی مردان شرکت داشته است و در آن سال به مقام چهارمی جهان نیز رسید. در فوتسال زنان، محدودیت‌های پوشش به علت قوانین حکومتی، رشد این ورزش را کندتر کرده و به بروز معضلاتی در آن انجامیده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ملی زنان عراق روز شنبه، ۲۵ ژوئن (۴ تیر ۱۴۰۱)، با پیروزی ۴-۲ بر تیم میزبان، عربستان سعودی، به قهرمانی رسید. سعودی‌ها در نیمه اول با یک گل پیش افتاده بودند، اما عراق توانست در نیمه دوم ورق را به نفع خود برگرداند. مسابقه فینال در استادیوم ملک عبدالله جده برگزار می‌شد. عراق در مرحله قبلی با پیروزی ۱۲- صفر بر کویت به مسابقه فینال راه یافته بود؛ نتیجه‌ای شگفت‌انگیز که توجه بسیاری از عراقی‌ها را به تیم‌شان جلب کرد.

رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران کوشیده‌اند از توجه عراقی‌ها به مربی زن ایرانی استفاده سیاسی کنند و محبوبیت این مربی را پوشش گسترده‌ای داده‌اند. برخی گفته‌های جنسیت‌زده نیز به عنوان خبر مثبت در این رسانه‌ها پوشش داده شده‌ است. مثلا گفته‌های حیدر العامری، مربی باشگاه «الشعه»، که با انتشار صحنه‌ای از بازی، خطاب به یکی از بازیکنان شکست‌خورده گفته بود که او بهتر است به آشپزخانه برگردد، که ایرنا آن ‌را با زبانی مثبت نقل کرده است. این در حالی است که کنش‌گران ورزش زنان در عراق با خوشحالی از پیروزی تیم ملی خود، خواهان توجه بیشتر به ورزش زنان شده‌اند. 

برخی نکات جنجالی مربوط به حضور مربی‌های ایرانی نیز مورد توجه رسانه‌های حکومتی ایران قرار نگرفته است. مثلا خواندن دعایی از دعاهای شیعیان که ناظم‌الشریعه پیش از یک بازی‌ها خواند که با توجه به تکثر قومی و مذهبی در عراق که شهروندان آن به مذاهب تسنن، تشیع، مسیحیت، بهائیت، و غیره باورمندند، با اعتراض برخی کاربران روبه‌رو شد. 

دیدار تیم قهرمان فوتسال زنان با هادی العامری، سیاستمدار عراقی مورد حمایت حکومت ایران، نیز با تمسخر برخی کاربران مواجه شد. مثلا کاربری با شکلک خنده نوشت: «این هم از برکات مربی ایرانی»، و کاربر دیگری نوشت:‌ «نه بخاطر پیروزی عراق، فقط بخاطر ایرانی بودن.»

بر خلاف تیم ایران، تیم ملی عراق می‌تواند با پوشش معمول فوتسال و بدون حجاب اجباری بازی کند. البته مربی ایرانی همیشه با حجاب دیده می‌شود، اما او هم گاه با لباس‌های آستین کوتاهی ظاهر می‌شود که پوشیدن‌شان در ایران دشوارتر است. 

عراق در میانه بحرانی سیاسی است که در آن احزابی که در پی کسب نتایج مثبت در انتخابات، به اکثریت رسیده بودند، به دلیل شگردهای پارلمانی احزاب اقلیت مورد حمایت حکومت ایران، موفق به تشکیل حکومت نشدند. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق، می‌کوشد از یک سو بین ایران و عربستان سعودی میانجیگری کند، و از سوی دیگر، بر استقلال کشورش در مقابله با جمهوری اسلامی ایران و احزاب عراقی مورد حمایت آن پافشاری می‌کند.

بیشتر از ورزش