جشن پنجاهمین سالگرد ضرب سکه 50 سنتی در بریتانیا

ضرابخانه سلطنتی بریتانیا نام کمیاب‌ترین سکه‌های ۵۰ پنسی را اعلام کرد

JUSTIN TALLIS / AFP

ضرابخانه سلطنتی نام کمیاب‌ترین سکه‌های ۵۰ پنسی در گردش را در پنجاهمین سال از زمان معرفی این سکه اعلام کرده است.

سکه ۵۰ پنسی در ۱۴ اکتبر ۱۹۶۹ وارد بازار شد و به لطف شکل شش ضلعی متمایزش، یکی از پرطرفدارترین سکه‌ها برای جمع‌آوری به حساب می‌آید.

اکنون، آمار ضرابخانه از سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که نادرترین سکه ۵۰ پنس کشور، Kew Gardens  نام دارد که در سال ۲۰۰۹ ضرب زده شد و فقط ۲۱۰هزار عدد از آن در گردش است.

با توجه به نادر بودن آن، این سکه با قیمت بیش از ۵۰۰ پوند در بین کلکسیونرها به صورت آنلاین به فروش رسیده است.

سکه Kew Gardens به طور قابل ملاحظه‌ای با دومین سکه نادر فاصله دارد. دومین سکه کمیاب ۵۰ پنسی، طرح کشتی المپیک ۲۰۱۱ است، از این سکه تعداد یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۵۰۰ عدد تولید شده است.

سکه‌های بیشتری برای جشن بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن ضرب زده شده‌اند که در مکان‌های سوم، چهارم و پنجم قرار دارند و طرح‌هایی از فوتبال، جودو و ورزش‌های سه گانه را بر خود دارند.

سکه‌های المپیک در حال حاضر در وب سایت‌هایی مانند eBay تا ۴۰ پوند به فروش می‌رسند.

در جای دیگری از لیست ضرابخانه سلطنتی، سکه پیتر خرگوش از سال ۲۰۱۸ با سکه‌ی دیگری از شخصیت کارتونی معروف دیگر بتریکس پاتر، فلاپسی بانی به طور مشترک در مکان ششم قرار گرفته‌اند.

ضرابخانه سلطنتی همچنین تعداد سکه‌هایی که برای تجلیل از خرس پدینگتون در این سال‌ها ساخته شده است، را اعلام کرد. ۵ میلیون و ۹۰۱ هزار تصویر پدینگتون در کاخ باکینگهام و ۵ میلیون و هزار سکه طراحی شده از خرس محبوب در ایستگاه قطار نامگذاری شده خود در مرکز لندن، تعداد سکه‌هایی هستند که طرح این خرس مشهور کارتونی را بر خود دارند.

اندرو میلز، مدیر واحد پول برای ضرابخانه سلطنتی، گفت: «جمع‌آوری سکه در بریتانیا همچنان مرسوم است و اکتبر پنجاهمین سال ضرب سکه ۵۰ پنسی است که به طور گسترده به عنوان پرطرفدارترین سکه برای جمع آوری در نظر گرفته می‌شود».

«ما در سال ۲۰۱۸ تعدادی طرح جدید را به بازار عرضه کردیم از جمله «نمایندگی قانون مردم» و یک سری شخصیت‌های بیتریکس پاتر».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

 

© The Independent

بیشتر از جهان