دیوان عالی آمریکا حق قانونی سقط جنین را لغو کرد

دیوان عالی ایالات متحده، با تصمیم اکثریت محافظه‌کار خود گفت که وضع مقررات درباره مسئله سقط جنین به ایالت‌ها و نمایندگان مردم بازمی‌گردد

دیوان عالی ایالات متحده، با تصمیم اکثریت محافظه‌کار خود قانون حمایت از حق سقط جنین را لغو کرد و گفت که وضع مقررات درباره مسئله سقط جنین به ایالت‌ها و نمایندگان مردم بازمی‌گردد.

قانون موسوم به «رو در مقابل وید» (Roe V.Wade) مصوب ۱۹۷۳ از حدود نیم قرن پیش حق سقط جنین را در سطح ملی در آمریکا به رسمیت می‌شناخت. با تصمیم اخیر دیوان عالی، پیش‌بینی می‌شود که سقط جنین در شماری از ایالت‌های آمریکا ممنوع شود.

تصمیم جدید دیوان عالی محصول ده‌ها سال تلاش ‌مخالفان مقررات سقط جنین طبق حقوق اساسی آمریکا است که با حمایت ‌قضات راست‌گرای دیوان عالی میسر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود یک ماه پیش، پیش‌نویس این حکم به رسانه‌ها درز کرد و نشان داد که طبق رای قاضی ساموئل آلیتو، دادگاه برای اعلام تصمیم حذف حق قانونی سقط جنین آماده می‌شود.

این اقدام در حالی صورت گرفته که بنا بر نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم آمریکا موافق حفظ قانون «رو در مقابل وید» و ابقا حق پایان دادن خودخواسته به بارداری‌اند.

قاضی آلیتو، در حکم نهایی که روز جمعه صادر شد، نوشته است که قانون سقط جنین، و قانون تنظیم خانواده مصوب سال ۱۹۹۲، موسوم به قانون «کیسی» که آن را تایید کرد، تصمیم‌های اشتباهی بودند که باید لغو می‌شدند.

قاضی آلیتو نوشت: «رای ما بر این است که قانون اساسی قائل به حق سقط جنین نیست. قوانین «رو» و «کیسی» باید لغو شوند، و اختیار وضع مقررات سقط جنین باید به مردم و نمایندگان منتخب آنان بازگردد.»

او همچنین در حکم نهایی نوشت: «اختیارات قانون‌گذاری درباره سقط جنین به مراجع سیاست‌گذاری مربوط است و نه مراجع حقوقی.»

کلرنس تامس، نیل گورساچ، برت کاونا، و ایمی کونی برت، هر سه قضات منصوب دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، از قاضی آلیتو حمایت کردند. 

واکنش‌ مقام‌ها به حکم دیوان عالی  

جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در اظهاراتی تصمیم دیوان عالی را «اشتباهی غم‌انگیز» خواند.

کمیته ملی حزب دمکرات و گروه‌های وابسته به حزب حاکم در واشنگتن، در بیانیه‌ای مشترک نوشتند که حکم دیوان عالی محصول «تلاش هماهنگ جمهوریخواهان برای حمله به حق بنیادین آزادی است.» آنان وعده داده‌اند که با تمام توان علیه این تصمیم مبارزه خواهند کرد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، تصمیم دیوان عالی در لغو قانون «رو وی.وید» را ستود و به شبکه خبری فاکس گفت که تصمیم درباره مسئله سقط جنین بر عهده ایالت‌هاست و به آن‌ها بازگردانده شده است. او گفت که حکم اخیر «به نفع همه خواهد بود.»

نانسي پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا و از سیاستمداران شاخص دمکرات، حکم دیوان عالی را «سیلی به صورت زنان در حق تصمیم‌گیری برای آزادی باروری خود» توصیف کرد و گفت که این اقدام گرفتن حقی است که قبلا اعطا شده است.

چاک شومر، رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا، در توییتی نوشت: ‌«پنج قاضی غیرمنتخب و منصوب جمهوریخواهان حق زنان آمریکایی درباره سقط جنین را از آنان گرفتند.»

میچ مک‌کانل، رهبر سناتورهای جمهوریخواه آمریکایی، در بیانیه‌ای، تصمیم دیوان عالی را «شجاعانه و درست»‌ توصیف کرد و آن را پیروزی تاریخی برای قانون اساسی و قشر آسیب‌پذیر جامعه آمریکا خواند.»

مک‌کانل در این بیانیه نوشت: «برای ۵۰ سال ایالت‌ها کوچکترین اختیاراتی برای وضع مقررات درباره کودکان متولد‌نشده نداشتند. قضات دیوان عالی تصریح کردند که هر ایالت درباره مسئله سقط جنین تصمیم‌گیری می‌کند.»

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، از تصمیم دیوان عالی آمریکا انتقاد کرده و آن را «وحشتناک» توصیف کرده است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز آن را «عقب‌گردی بزرگ»‌خواند.

تاثیر تصمیم دیوان عالی بر ایالت‌ها

اکنون تصمیم‌گیری درباره تدوین مقررات پایان خودخواسته بارداری بر عهده ایالت‌های آمریکا است، روندی که سازوکار اجرای آن در ایالت‌ها ممکن است از هفته‌ها تا ماه‌ها به درازا بکشد. 

در حال حاضر ایالت‌های آمریکا در پنج گروه طبقه‌بندی می‌شوند:‌ ایالت‌هایی که در حال حاضر سقط جنین در آنها ممنوع است یا ممنوع خواهد شد، ایالت‌هایی که احتمالا سقط جنین را منع یا محدود خواهند کرد، ایالت‌هایی که وضعیت و محدودیت سقط جنین در آنها ضابطه مشخصی ندارد، ایالات‌هایی که پیش‌بینی می‌شود سقط جنین در آنها قانونی بماند، و ایالت‌هایی که روند سقط جنین در آنها قانونی خواهد ماند و دسترسی به آن گسترش خواهد یافت.

هم‌اکنون و مطابق قانون، سقط جنین در ۱۳ ایالت یا ممنوع شده و یا به زودی ممنوع خواهد شد؛ اعمال عملیات سقط جنین در پنج ایالت -کنتاکی، لويیزیانا، میزوری و داکوتای جنوبی- برای پزشکان و بیمارستان‌ها مجازات به دنبال دارد.

آیداهو، تنسی و تگزاس ظرف ۳۰ روز مقررات منع سقط جنین را به اجرا خواهند گذاشت. سقط جنین در آرکانزا، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، داکوتای شمالی، اوکلاهما، یوتا و وایومینگ نیز پس از آن اجرایی خواهد شد که دادستان کل، فرماندار و یا نهادهای قانونگذاری حکم دیوان عالی را تایید کنند.

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، ایالت‌هایی که سقط جنین را منع می‌کنند، استفاده از قرص‌های پایان دادن به بارداری را نیز غیرقانونی اعلام می‌کنند. با این حال زنان بابت دریافت خدمات سقط جنین مجازات نمی‌شوند، به این معنی که بسیاری از افراد احتمالا ‌برای خرید قرص‌های سقط جنین که مستقیما به آدرس آنها پست می‌شود به داروخانه‌های آنلاین مستقر در خارج از آمریکا مراجعه خواهند کرد. قرص سقط جنین در آمریکا تا قبل از هفته دهم بارداری تجوز می‌شود.

بیشتر از جهان