برای اولین بار پس از آشتی کشورهای عرب با دوحه؛ امیر قطر به مصر سفر می‌کند

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، چند روز پس از دیدار شاهزاده محمد بن سلمان از مصر و به دعوت سیسی به قاهره می‌رود

امیر قطر و رئیس‌جمهوری مصر سال گذشته در اجلاسی در عراق دیدار کرده بودند- KARIM JAAFAR / AFP

امیر قطر روز جمعه ۲۴ ژوئن (سوم تیر) به مصر سفر می‌کند. این اولین دیدار شیخ تمیم بن حمد آل ثانی از مصر پس از توافق میان دو کشور برای پایان دادن به اختلاف‌ها در سال گذشته است.

شیخ تمیم بن حمد، آخرین بار در سال ۲۰۱۵ به مصر سفر کرده بود. او قرار است روز شنبه با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در قاهره رسما دیدار کند.

امیر قطر و رئیس‌جمهوری مصر سال گذشته در اجلاسی در عراق دیدار کرده بودند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، چند روز پس از دیدار شاهزاده محمد بن سلمان از مصر و به دعوت سیسی به قاهره می‌رود. در جریان سفر شاهزاده محمد بن سلمان به مصر، توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار میان قاهره و ریاض امضا شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین از سال ۲۰۱۷ قطر را به حمایت از گروه‌های اسلامگرا و تروریسم متهم کرده و آن را تحریم کردند. قطر این اتهام را رد می‌کند.

در ژانویه ۲۰۲۱، در نشستی که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، ریاض، قاهره، منامه، و ابوظبی با امضا توافقنامه العلا، پس از تقریبا چهار سال به قطع روابط با دوحه پایان دادند.

جنگ اوکراین از جمله عواملی است که نگرانی‌هایی را در چشم‌انداز اقتصادی مصر ایجاد کرده است. کابینه این کشور در ماه مارس اعلام کرد که مصر و قطر برای امضای قراردادهایی سرمایه‌گذاری به ارزش پنج میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند.

پیشتر در روز دوشنبه، وزیر بازرگانی مصر در دوحه با وزیر کشور و رئیس هیات مدیره مناطق آزاد تجاری قطر، ملاقات کردند. به گزارش منابع خبری عربی، در این ملاقات دو طرف درباره موقعیت‌های سرمایه‌گذاری، منافع مشترک و همچنین راه‌های تقویت همکاری گفت‌وگو کردند.