دولت رئیسی یارانه مددجویان بهزیستی را هم قطع کرد

بهزیستی به مددجویان می‌گوید اعتراض خود را از طریق سامانه وزارت رفاه پیگیری کنند

بسیاری از مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد بیماران و زنان سرپرست خانواده‌اند‌ـ خبرگزاری مهر

 مرتضی حسینی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی، اوایل خردادماه اعلام کرده بود که همه مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، مشمول دریافت یارانه حمایتی دولت‌‌اند. او همان زمان از مددجویانی که یارانه حمایتی را دریافت نکرده‌اند خواست به اداره‌های بهزیستی شهرستان محل اقامت خود مراجعه کنند. اما حالا با گذشت بیش از یک ماه از این خبر، برخی مددجویان سازمان بهزیستی می‌گویند نه تنها یارانه حمایتی دولت را دریافت نکردند بلکه سازمان بهزیستی مبلغی تحت عنوان «مستمری» هم به آنان پرداخت نمی‌کند. 

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی، در گفت‌وگویی جدید با خبرگزاری ایسنا، آب پاکی را روی دست مددجویان بهزیستی ریخت و به آنان گفت مسئله خود را از طریق سامانه اعتراض وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری کنند. 

مقام‌های دولت رئیسی مدعی‌اند تنها افراد پردرآمد از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌اند اما حالا مشخص شده است که برخی از این افراد نه تنها درآمد بالا نداشتند بلکه بیمار و جزو مددجویان سازمان بهزیستی نیز بودند. 

داریوش ابوحمزه، معاون وزیر رفاه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرده بود حدود هفت میلیون نفر از ایرانیان، یارانه کمک‌ معیشتی دولت را دریافت نکرده‌اند. حدود ۱۰ روز پس از این ادعا علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس، با انتقاد از آمارهای غیرواقعی مقام‌های دولتی گفت نیمی از جمعیت ایران از فهرست یارانه بگیران حذف شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت سیزدهم ابتدا سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض‌های جا ماندگان معرفی کرد و سپس با هدف خاموش کردن اعتراض‌های مردمی، یارانه ۳۰۰ هزار تومانی برای افراد جامانده واریز شد اما حساب‌های آنان تا مشخص شدن وضعیت دهک‌بندی، مسدود است و امکان برداشت پول را ندارند.

در چنین شرایطی وضعیت معلولان، بیماران و مددجویان بهزیستی وخیم‌تر است اما معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی به آنان توصیه می‌کند که تا آزاد شدن حسابشان، صبر کنند. 

این مقام سازمان بهزیستی درباره اینکه تعلل در پرداخت یارانه و مستمری مددجویان چه وضعیتی را برای آنان رقم می‌زند توضیحی نداد و فقط گفت از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیگیرند تا شاخص‌هایی با محوریت معلولیت و آسیب به دهک‌بندی‌‎ها اضافه شوند. او درباره اینکه این پیگیری‌ها چه زمانی به نتیجه می‌رسند نیز توضیحی نداد. 

بسیاری از مددجویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد بیماران و زنان سرپرست خانواده‌اند و قطع یارانه معیشتی و مستمری آنان ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیری داشته باشد؛ با این حال، نه بهزیستی به آنان مستمری پرداخت می‌کند نه اقدام به‌موقعی برای آزاد شدن حساب‌های آنان و برداشت یارانه کمک معیشتی انجام می‌شود در حالی که همه این افراد در سازمان بهزیستی پرونده دارند و وضعیت آنان مشخص است.