آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه

تحریم سه وزیر و دو وزارتخانه، تعرفه ۵۰ درصدی واردات فولاد و توقف مذاکره بر سر قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری

AP Photo / Presidency Press Service

با ادامه عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه، دولت آمریکا تحریم‌هایی را علیه سه وزیر ترکیه اعمال کرد و همزمان تعرفه واردات فولاد از ترکیه را افزایش داد.

استیون منوچین،‌ وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید،‌ وزرای دفاع، کشور و انرژی ترکیه و سازمان‌های دفاع و انرژی این کشور تحریم شده‌اند. همچنین تعرفه ۵۰ درصدی روی واردات فولاد از ترکیه اعمال می‌شود و مذاکرات آمریکا با ترکیه برای یک قرارداد تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری نیز متوقف خواهد شد.

به گزارش ای‌بی‌سی در بیانیه خزانه‌داری آمریکا آمده است که تجاوز نظامی ترکیه غیر نظامیان را به خطرانداخته و تهدیدی برای امنیت و ثبات به شمار می‌رود. همچنین این اقدامات شرایط را برای جنایت‌های جنگی آماده می‌کند.

از سوی دیگر نیویورک‌تایمز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که مقام‌های ایالات متحده طی روزهای گذشته در حال بررسی برنامه انتقال حدود ۵۰ بمب اتمی ارتش آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه بوده‌اند. این روزنامه آمریکایی نوشت که این بمب‌ها در سایه تنش‌ها بین آنکارا و واشینگتن می‌توانند به گروگانی در دست اردوغان تبدیل شوند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که با خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، زمینه را برای حمله ارتش ترکیه آماده کرده بود،‌ می‌گوید آماده است با اعمال تحریم‌های بیشتر اقتصاد ترکیه را فلج کند. البته برخی منتقدان بر این باورند که تحریم‌های اعلام شده ضعیف‌تر از آن است که اقتصاد ترکیه را نابود کند.

همزمان پنتاگون نیز در مورد ظهور دوباره داعش در منطقه هشدار داده است. 

اردوغان در یادداشتی که در روزنامه وال استریت ژورنال منتشر شد، مدعی شده است که اجازه نخواهد داد هیچ یک از اسرای داعشی از زندان‌های شمال سوریه فرار کنند.

او در این یادداشت می‌نویسد:«اطمینان می‌دهم که نمی‌گذارم آنها (اسرای داعشی) از شمال سوریه فرار کنند.

او همچنین ادعا می‌کند که کشورهای غربی در ابراز نگرانی در مورد اینکه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه ریسک فرار اسرای داعش را به دنبال دارد، بزرگ‌نمایی می‌کنند.

این درحالی است که گفته می‌شود حدود ۸۰۰ عضو خانواده اسرای داعشی از کمپ‌های شمال سوریه گریخته‌اند و پنج اسیر داعشی هم روز جمعه از زندان فرار کرده‌اند.

از سوی دیگر مایک پنس، ‌معاون رییس جمهور آمریکا می‌گوید، پس از مکالمه تلفنی ترامپ با اردوغان به منطقه اعزام شده است. ترامپ در این گفتگو خواستار توقف فوری عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از چهارشنبه گذشته، ارتش ترکیه پیشروی در مناطق شمالی سوریه را آغاز کرده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ادعا می‌کند برای حل نگرانی‌های امنیتی به دنبال ایجاد منطقه‌ای امن به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه است. در همین حال خبرگزاری آناتولی به نقل از اردوغان که در حاشیه نشست سران هفت کشور ترک زبان در باکو سخن می‌گفت، گزارش داده که اردوغان قصد دارد به زودی پناهجویان سوری را در منطقه امنی که گفته می‌شود به طول ۴۴۴ کیلومتر و عمق ۳۲ کیلومتر ایجاد می‌شود، اسکان دهد.

اردوغان در عین حال گروه‌های شبه‌نظامی کرد ساکن این منطقه را تروریست می‌خواند و می‌گوید می‌خواهد با آنها مقابله کند.

اقدامات ارتش ترکیه در یک هفته گذشته، واکنش تند جامعه بین‌المللی را به همراه داشته که از آنکارا می‌خواهد حمله‌ها را متوقف کند. اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که فروش سلاح به ترکیه که یکی از اعضای ناتو به شمار می‌رود را محدود خواهد کرد. در مقابل اردوغان در مورد این اقدام به اروپا هشدار داده است. او پیش‌تر نیز تهدید کرده بود که مرزهای ترکیه را برای ورود سه میلیون و ۶۰۰ مهاجر به اروپا باز می‌کند.

کردها که در زمان مبارزه آمریکا با داعش نقش بسیار موثری در این زمینه ایفا کردند، می‌گویند با توجه به اینکه آمریکا آنها را به حال خود رها کرده، قصد دارند با کمک ارتش سوریه از خود دفاع کنند. به دنبال توافق کرد‌ها با دولت بشار اسد، از بامداد دوشنبه نیروهای ارتش سوریه در مناطق شمالی این کشور مستقر شده‌اند.

گزارش‌ صلیب سرخ جهانی حاکی از آن است که تا کنون ۲۰۰ هزار نفر خانه‌های خود را رها کرده‌اند و ده‌ها غیر نظامی کشته شده‌اند. وزارت دفاع ترکیه نیز تعداد شبه‌نظامیان کرد کشته شده در درگیری‌ها را ۵۶۰ نفر اعلام کرده است.

بیشتر از