سازمان ملل برای زلزله‌زدگان در افغانستان کمک فوری ۱۵ میلیون دلاری درخواست کرد

«ما نه‌تنها از کمبود اقلام غیرخوراکی و تهیه سرپناه و تامین تجهیزات پزشکی نگرانیم، بلکه از شیوع برخی بیماری‌ها نیز بیم داریم.»

رامیز الاکبروف، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، عصر چهارشنبه، اول تیر، در گفت‌وگویی ویدیویی با تعدادی از خبرنگاران حاضر در مقر سازمان ملل در نیویورک، اعلام کرد که برای رسیدگی به نیازهای زلزله‌زدگان در پکتیکا و خوست در جنوب‌ شرقی افغانستان، به ۱۵ میلیون دلار کمک فوری نیاز است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از الاکبروف نوشت: «ما نه‌تنها از کمبود اقلام غیرخوراکی و تهیه سرپناه و تامین تجهیزات پزشکی نگرانیم، بلکه از شیوع برخی بیماری‌ها نیز بیم داریم.»

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، شامگاه چهارشنبه در توییتی، با بازماندگان زلزله افغانستان ابراز همدردی کرد و گفت: «برای مردم افغانستان دلم می‌‎سوزد.»

گوترش افزود که آژانس‌های سازمان ملل متحد برای رسیدگی به نیازهای آسیب‌دیدگان در افغانستان بسیج شده‌اند و پس از ارزیابی اوضاع، پشتیبانی اولیه را ارائه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا)، در آخرین گزارشی که از وضعیت زلزله‌زدگان و هماهنگی‌ها برای کمک‌رسانی منتشر کرد، گفت که بیشترین آسیب به ساکنان شهرستان گیان در پکتیکا وارد شده است. بر اساس این گزارش، تلفات و خسارات‌ سنگین در خوست و پکتیکا نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه در زمینه مواد غذایی و بهداشتی در افغانستان را تشدید کرده است. این گزارش تعداد افراد نیازمند به کمک‌های فوری را ۱۹ میلیون نفر در سراسر افغانستان اعلام کرد.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹، حدود ساعت ۱ بامداد سه‌شنبه، بخش‌هایی از افغانستان، پاکستان و هند را تکان داد که به وارد آمدن خسارات هنگفت و تلفات سنگین به ساکنان پکتیکا و خوست در جنوب شرق افغانستان منجر شد. به گزارش دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، تنها در شهرستان گیان در پکتیکا، یک هزار و ۸۰۰ باب خانه تخریب شده‌ است و خانواده‌های زیادی به سرپناه و موادغذایی نیاز دارند.

شماری از دولت‌های جهان ضمن انتشار پیام‌های همدردی با مردم افغانستان، وعده دادند که محموله‌ کمک‌های بشردوستانه خود را به افغانستان می‌فرستند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، در توییتی، اعلام کرد که قرار است کمک‌های بشردوستانه دولت ایران با دو هواپیما به افغانستان فرستاده شود. وزارت‌ خارجه چین، ترکیه، پاکستان و دولت‌های عربستان سعودی، ژاپن و قطر هم در پیام‌هایشان وعده دادند که به‌زودی کمک‌های بشردوستانه خود را به افغانستان ارسال می‌کنند.

براساس آخرین گزارش‌ها از آمار قربانیان که اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان پکتیکا عصر چهارشنبه منتشر کرد، در هر دو استان خوست و پکتیکا، بیش از یک هزار نفر در اثر زلزله کشته شده‌اند و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر هم زخمی‌اند.

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان، در گزارشی که عصر چهارشنبه منتشر کرد، شمار کشته‌شدگان را ۲۲۵ نفر اعلام کرد و افزود که ممکن است در جریان عملیات جست‌وجو و نجات، این آمار تغییر کند. تعداد قطعی کشته‌شدگان و زخمی‌ها تاکنون اعلام نشده است.

بیشتر از جهان