عربستان سعودی و مصر ۱۴ قرارداد به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار امضا کردند

در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ قرارداد دوجانبه بین این دو کشور وجود دارد

سفر ولیعهد عربستان سعودی به مصر پنجمین سفر او به این کشور در چهار سال گذشته است - Egyptian Presidency / AFP

اداره کل سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان سعودی و مصر ۱۴ قرارداد به ارزش ۷.۷ میلیارد دلار امضا کردند.

به گزارش العربیه، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در جریان سفر به مصر، اردن و ترکیه، شامگاه دوشنبه وارد مصر شد. سفر ولیعهد عربستان سعودی به مصر پنجمین سفر او به این کشور در چهار سال گذشته است.

در جریان این سفر، قراردادهایی بین دو کشور امضا شد که توافق بین شرکت هلدینگ برق مصر و «آکوا پاور» عربستان سعودی برای تولید و انتقال ۱۱۰۰ مگاوات برق با استفاده از نیروی باد را نیز شامل می‌شود. در همین حال، موافقت‌نامه‌های دیگری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، محصولات نفتی، غذا و فناوری مالی (فین‌تک) امضا شد.

در بیانیه اداره کل سرمایه‌گذاری و مناطق آزاد مصر آمده است که سایر معاملات با عربستان سعودی عبارت‌اند از توسعه پایانه چندمنظوره در بندر «دمیتا» در مصر و اقدام شرکت داروسازی مصر به ایجاد یک «منطقه دارویی» ۱۵۰ میلیون دلاری در عربستان سعودی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توسعه مبادلات مصر و عربستان سعودی در شرایطی است که در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ قرارداد دوجانبه بین این دو کشور وجود دارد.

در سال ۲۰۲۱، حجم تجارت بین مصر و عربستان سعودی به ۱۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۰، رشد ۸۷ درصدی داشت.

سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی در مصر به‌واسطه بیش از ۶۸۰۰ شرکت سعودی، بیش از ۳۲ میلیارد دلار ارزش دارد و مصر از طریق بیش از ۸۰۰ شرکت مصری حدود ۵ میلیارد دلار در عربستان سعودی سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، سفر شاهزاده محمد بن سلمان به مصر، اردن و ترکیه به نمایندگی از ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، انجام می‌شود و هدف آن تقویت روابط ریاض با این کشورها است. 

سفرهای منطقه‌ای ولیعهد عربستان سعودی در آستانه سفر ماه آینده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی صورت می‌گیرد.

عربستان سعودی میزبان نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد بود، نشستی که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در آن شرکت می‌کند. رهبران مصر، عراق و اردن هم در این نشست حضور خواهند داشت.

بیشتر از جهان