اتحادیه اروپا از مصر و اسرائیل گاز طبیعی وارد می‌کند

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش هستند تا وابستگی خود به واردات نفت و گاز از روسیه را کاهش دهند

وزیران انرژی اسرائیل و مصر و رییس کمیسیون اروپا در قاهره ملاقات کردند- Khaled DESOUKI / AFP

اسرائیل، مصر و اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه ۲۵ خرداد (۱۵ ژوئن) توافق افزایش فروش گاز مایع طبیعی به اتحادیه اروپا را امضا کردند.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اتحادیه اروپا در تلاش‌اند تا وابستگی خود به واردات نفت و گاز از روسیه را کاهش دهند.

توافق اخیر با حضور نمایندگان سه طرف در قاهره امضا شد و چنان که اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفته است مصر گاز دریافتی از اسرائیل را برای صادرات به اروپا از طریق دریا، به حالت مایع درمی‌آورد.

فن در لاین، در نشست خبری مشترک با وزرای انرژی اسرائیل و مصر، در قاهره، گفت: «از امضای این توافق تاریخی به گرمی استقبال می‌کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فن در لاین که پیش‌تر در هفته جاری به اسرائیل سفر کرده بود، گفت توافق جدید بخشی از تلاش‌های اروپا برای متنوع کردن منابع انرژی و کاهش وابستگی به روسیه، و واردات انرژی از «دیگر تامین‌کنندگان مورد اعتماد» است. او گفت به دنبال کشف منابع عمده انرژی ساحلی در سال‌های اخیر در اسرائیل و مصر، این دو کشور صادر‌کنندگان نوظهور گاز به شمار می‌روند.

طبق توافق جدید، اتحادیه اروپا به مصر و اسرائیل در افزایش تولید گاز و اکتشاف منابع در آب‌های سرزمینی این دو کشور کمک خواهد کرد. میزان واردات گاز اروپا از هر یک از این دو کشور خاورمیانه به طور دقیق اعلام نشده است.

رئیس کمیسیون اروپا، پس از امضای توافق، در نشست خبری مشترک دیگری با عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، گفت:‌ «جنگ روسیه علیه اوکراین باعث شد که وابستگی ما به سوخت‌های فسیلی روسیه نمایان شود و ما مایلیم از این وابستگی رها شویم.»

مذاکرات فن در لاین و سیسی عمدتا بر بحران و ناامنی غذا به علت جنگ اوکراین متمرکز بود. فن در لاین گفت: «اتحادیه اروپا ۱۰۰ میلیون یورو کمک فوری برای کمک به مصر، که بزرگ‌ترین واردکننده گندم است ارائه خواهد داد.»

سال گذشته، اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از گاز مصرفی خود را از روسیه وارد کرد.

کارین الحرار، وزیر انرژی اسرائیل، گفت که توافق اخیر با اتحادیه اروپا و مصر محصول حمله روسیه به اوکراین و ایجاد بحران انرژی در اروپا بود. او گفت این توافق برای کسانی که «تنها نکات منفی مانند جنگ و جدایی را در منطقه خاورمیانه می‌بینند»، تاکیدی است بر افزایش همکاری میان مصر و اسرائیل و نشان می‌دهد که «ما راه را برای مشارکت، همبستگی و پایداری، هموار می‌کنیم.»

طارق الملا، وزیر نفت مصر نیز توافق جدید را «دستاوردی مهم» برای همکاری میان مصر، اسرائیل و اتحادیه اروپا توصیف کرد و گفت این توافق همکاری بیشتر میان تولیدکنندگان گاز در حوزه مدیترانه، شامل اردن، اسرائیل، قبرس، یونان، مصر، سرزمین‌های فلسطینی، فرانسه و ایتالیا می‌شود.

مصر در سال ۱۹۷۹ به عنوان اولین کشور عرب با اسرائیل صلح کرد.

طبق توافق اخیر، گاز اسرائیل از طریق خط لوله به ترمینال ال‌ان‌جی مصر در دریای مدیترانه منتقل می‌شود و بعد با نفتکش و از طریق دریا به سواحل اروپا می‌رسد.

اسرائیل دو میدان گازی فعال در مدیترانه دارد که تخمین زده می‌شود حاوی ۶۹۰ میلیارد متر مکعب منابع گاز طبیعی باشند.

با اکتشاف‌های اخیر، مصر در سال ۲۰۲۱ توانست ۸.۹ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را صادر کند و دولت سیسی نیز در سال‌های اخیر تاسیسات گاز طبیعی کشور را مدرن‌سازی کرد.

مصر در سال ۲۰۱۸ با شرکت حفاری دلک اسرائیل و شریک آمریکایی‌اش «نوبل انرژی» برای انتقال گاز طبیعی به اسرائیل قرارداد همکاری امضا کرده بود.

بیشتر از جهان