برای نخستین بار یک زن پناهجوی افغان عضو مجلس سنای استرالیا شد

فاطمه پیمان در حالی به عضویت در سنای استرالیا دست می‌یابد که دختران زیر سلطه طالبان در افغانستان از حق آموزش محروم شده‌اند

فاطمه پیمان از سوی «حزب کارگر» استرالیا در انتخابات مجلس سنا نامزد شده بود- عکس از فیس بوک فاطمه پیمان

بنا به گزارش رسانه‌های استرالیایی، کمیسیون انتخابات این کشور روز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ (۲۰  ژوئن ۲۰۲۲)، نتایج نهایی انتخابات مجلس سنا را اعلام کرده است و فاطمه پیمان، پناهجویی از افغانستان، به آن مجلس راه یافته است.

فاطمه پیمان از سوی «حزب کارگر» استرالیا در انتخابات مجلس سنا نامزد شده بود و در جایگاه ششمین برنده انتخابات از غرب این کشور، به مجلس راه یافته است.

او تنها سناتور تازه از غرب استرالیا است و پنج سناتور کرسی‌های خود را حفظ کرده‌اند.

در حالیکه استرالیا سال‌ها با پخش تصویرهایی از مردم افغانستان می‌خواست که «با کشتی‌ به استرالیا نروند» و خطاب به آنان تاکید می‌کرد که «استرالیا هرگز وطن شما نخواهد شد»، عضویت فاطمه پیمان در مجلس سنای این کشور نشان می‌دهد که هرچند نابرابری‌های اجتماعی، سیاسی، و اقتصادی او را از وطنش راند، استرالیا توانست وطن دوم او شود.

فاطمه پیمان در سال ۲۰۰۳ و هنگامی که هفت ساله بود، با مادر، سه خواهر، و برادرش افغانستان را ترک کرد تا نزد پدرش به استرالیا برود.

او این پیروزی را در صفحه کاربری خود در فیسبوک اعلام کرد و نوشت: «ما برنده شدیم، با افتخار اعلام می‌کنم که به عنوان سناتور استرالیای غربی انتخاب شده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فاطمه پیمان در حالی به عضویت در سنای استرالیا دست می‌یابد که دختران افغان زیر سلطه طالبان در افغانستان از حق آموزش محروم شده‌اند و زنان حق کار کردن ندارند. 

پیش از این نیز مریم منصف، پناهجوی افغان در کانادا، به عضویت در پارلمان این کشور دست یافت.

جنگ، میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان را از میهن‌شان رانده است و در سراسر جهان پراکنده کرده است. 

آوارگی مردم افغانستان از اوایل دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، هنگامی که «اتحاد جماهیر شوروی» سابق به افغانستان لشکرکشی کرد، آغاز شد. «جهاد» در برابر شوروی سابق، جنگ‌های داخلی، و حضور پنج ساله طالبان از ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ خورشیدی در افغانستان، میلیون‌ها شهروند این کشور را ناگزیر کرد تا میهن خود را ترک کنند و به کشورهای مهاجرپذیر پناه ببرند.

اکنون شماری از این پناهجویان توانسته‌اند در کشورهای اروپای غربی، آمریکا، و استرالیا به زندگی خود ادامه دهند، تحصیل کنند و در مسندهای مهمی در نهادهای گوناگون این کشورها به کار و فعالیت بپردازند.

تسلط طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان نیز سبب شد تا بار دیگر میلیون‌ها تن از شهروندان افغانستان به گونه بی‌پیشینه‌ای این کشور را ترک کنند و به کشورهای همسایه، اروپا، ایالات متحده آمریکا، و استرالیا پناه ببرند.