در انفجاری در ننگرهار دو تن کشته و ۲۸ تن زخمی شدند

یوناما خواستار متوقف شدن حمله‌هایی شد که در آن غیرنظامیان آسیب می‌بینند

پنج نفر از زخمیان اعضای طالبان هستند-@arif_bayat/توییتر

پیش از ظهر دوشنبه، ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۲)، در اثر انفجار مین مغناطیسی جاسازی شده در خودرو یک فرمانده طالبان در شهرستان غنی‌خیل استان ننگرهار، دو تن کشته و ۲۸ تن زخمی شدند. این انفجار در خودرو حامل شاه‌محمود غیرت، فرمانده طالبان، رخ داد که مسئولیت اداره بهداشت طالبان را در شهرستان غنی‌خیل برعهده داشت. «طلوع‌نیوز» به نقل از مقام‌های طالبان در ننگرهار نوشت که انفجار در بازار پرازدحام شهرستان غنی‌خیل رخ داده است و بیشتر قربانیان آن شهروندان غیرنظامی بوده‌اند.

هویت جان‌باختگان و مجروحان این حادثه هنوز روشن نیست، اما طلوع‌نیوز به نقل از یک مقام طالبان در ننگرهار نوشت که پنج تن از مجروحان حادثه به آن گروه وابسته بوده‌اند.

یوناما (هیات نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان)، حمله در غنی‌خیل را با انتشار بیانیه‌ای محکوم کرد. در بیانیه یوناما آمده است: «یوناما حمله صبح امروز در یک بازار پرازدحام در ولایت ننگرهار را که منجر به کشته و زخمی شدن تعداد زیادی افراد غیرنظامی، از جمله چندین کودک، شد، محکوم می‌کند.»

در این بیانیه کوتاه، یونا خواستار متوقف شدن حمله‌هایی شد که پی‌در‌پی غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرچند هنوز گروه یا فردی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، جزئیات آن در یک گروه تلگرامی وابسته به داعش منتشر شده است. گروه «دولت اسلامی» موسوم به «داعش خراسان» که در ۱۰ ماه گذشته به چالش عمده‌ای در برابر حکومت طالبان تبدیل شده است، بیشترین فعالیت نظامی خود را روی استان‌های شرق افغانستان متمرکز کرده است. روز یکشنبه، ۲۹ خرداد ۱۴۰۱، نیز افراد این گروه در ناحیه نورگل در استان کنر، به گروهی از جنگجویان طالبان حمله کردند و تلفاتی به آنان وارد آوردند.

پیش از این، روز شنبه گذشته، یک مهاجم داعش به عبادتگاه سیک‌ها در کارته پروان شهر کابل حمله کرد که قربانیان آن حمله دو کشته و چندین زخمی اعلام شد. یک عضو جامعه سیک و نیز محافظ عبادتگاه که هنگام حمله فرد مهاجم در آنجا حضور داشتند، در آن حادثه جان باختند.

در ۱۰ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، «داعش خراسان» به حمله‌های مرگباری در استان‌های مختلف کشور، از جمله در بلخ، کابل، قندوز، قندهار، و چند شهر دیگر اقدام کرده‌اند. براساس گزارش ناظران شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که اوایل ژوئن به این شورا ارائه شد، تهدید گروه «داعش خراسان» در افغانستان گسترده شده و این گروه توانسته است نفوذ خود را در همه شهرهای افغانستان توسعه دهد. هرچند طالبان مدعی‌اند که در پی سلطه این گروه بر افغانستان و اقدامات نیروهای آن در ۱۰ ماه گذشته، «داعش خراسان» مهار شده است، حمله‌های مرگبار این گروه تروریستی در شهرهای مختلفافغانستان، خلاف این ادعای طالبان را ثابت می‌کند.