رئیس اتحادیه عرب: آرمان فلسطین کلید صلح در خاورمیانه است

احمد ابوالغیط تاکید کرد که نمی‌توان سناریویی مبنی بر وجود یک کشور اسرائیل با دو ملت فلسطینی و اسرائیلی را پذیرفت

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب - AFP

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: «تنها کلید برقراری صلح و همکاری پایدار در خاورمیانه، راه حلی است که باید برای مسئله فلسطین در نظر گرفته شود.»

به گزارش عرب نیوز، در جریان برگزاری نهمین مجمع بین‌المللی باکو، ابوالغیط در نشستی درباره آینده خاورمیانه گفت که «راه‌ حل مسئله فلسطین مستلزم آن است که اسرائیل خود را به قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه، بازگشت به خطوط مرزی چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و به رسمیت شناختن بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین متعهد بداند.»

او تاکید کرد که چارچوب هر گونه همکاری منطقه‌ای در صورتی که حقوق مردم فلسطین به طور کامل رعایت نشود، «شکننده و قابل اشتعال» باقی خواهد ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دبیر کل اتحادیه عرب همچنین افزود: «با توجه به فشارهای زیاد و بروز مشکلات جدید، عمیقا نگران کاهش علاقه به حل موضوع فلسطین در فهرست اولویت‌های کشورهای جهان هستم. این در حالی است که هیچ آینده شایسته‌ای برای خاورمیانه‌ای که حقوق فلسطینیان را نادیده بگیرد وجود ندارد.»

ابوالغیط که در جمع افرادی شامل ایهود باراک، نخست وزیر سابق اسرائیل سخن می‌گفت، ادامه داد: «نمی‌توان سناریویی مبنی بر وجود یک کشور اسرائیل با دو ملت فلسطینی و اسرائیلی را پذیرفت. هر طرحی که مردم فلسطین را نادیده بگیرد یا نابودی آنها را تصور کند غیرممکن است. توصیه من به اسرائیلی‌ها این است که همین الان موضوع را حل کنند.»

اتحادیه عرب روز یکم اردیبهشت نیز از اسرائیل خواسته بود که برگزاری مراسم نیایش یهودیان را در داخل مجموعه مسجد‌الاقصی، سومین مکان مقدس برای مسلمانان که در شرق اورشلیم یا بیت‌المقدس واقع شده است، متوقف کند. این اتحادیه از اسرائیل انتقاد کرده بود که حق مسلمانان را برای نیایش در شهر قدیم اورشلیم محدود می‌کند و در مقابل اجازه می‌دهد که یهودیان راست‌گرای افراطی با محافظت پلیس وارد مسجد‌الاقصی شوند.