یک مقام کرد سوری خواستار پایان دادن به توافقنامه «آدانا» شد

قرارداد «آدانا» به ترکیه اجازه می‌دهد زمانی که مرزهای جنوبی خود را در معرض خطر ببیند، وارد خاک سوریه شود

قرارداد «آدانا» در سال ۱۹۹۸ بین دمشق و آنکارا امضا شد - OMAR HAJ KADOUR / AFP

اسرافیل مصطفی، معاون شورای اجرایی مشترک منطقه عفرین (استان حلب) در اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، از دمشق خواست به توافقنامه «آدانا» پایان دهد.

او در گفت‌وگو با ایندیپندنت عربی در اردوگاه برخودان، شهر فافین و در ۱۷ کیلومتری شمال شهر حلب که آوارگان عفرین از زمان اشغال این منطقه توسط ترکیه در سال ۲۰۱۸ آنجا زندگی می‌کنند، این موضوع را بیان کرد.

توافقنامه آدانا

قرارداد «آدانا» که در سال ۱۹۹۸ بین دمشق و آنکارا امضا شد، به ترکیه اجازه می‌دهد زمانی که مرزهای جنوبی خود را در معرض خطر ببیند، وارد خاک سوریه شود.

البته پیش از آن، ترکیه نیروهای خود را در مرزهایش با سوریه بسیج کرد تا در صورت موافقت نکردن دمشق در مورد تحویل عبدالله اوجالان، رهبر کردها، به سوریه حمله کند. همین امر باعث شد دولت سوریه از یک‌سو از اوجلان بخواهد که خاک سوریه را ترک کند و از سوی دیگر توافقنامه امنیتی با ترکیه را امضا کند.

این مقام اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، افزود که ترکیه با استفاده از این توافقنامه که آن را «نحس و نامبارک» توصیف کرد، به دنبال اشغال سراسر مناطق شمال سوریه است و حاکمیت کشور را عملا نقض می‌کند، ازاین‌رو سوریه حق دارد با استناد به ماده ۵۲ حقوق بین‌الملل معاهدات بین‌المللی، به این توافقنامه پایان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسرافیل مصطفی با اشاره به آوارگان ساکن عفرین که ترکیه و مخالفان سوری، آنان را پس از جابه‌جایی ساکنان اصلی و درنتیجه عملیات چشمه صلح به عفرین آورده‌اند و شمار آن‌ها به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد، از دمشق خواست برای همه شهروندان سوریه عفو عمومی صادر کند و به همه اجازه دهد که به خانه‌هایشان بازگردند.

او جابه‌جایی ساکنان مناطق شهبا، ازجمله منطقه تل‌رفت توسط اداره خودمختار شمال و شرق سوریه را تکذیب و خاطرنشان کرد که ساکنان این منطقه به‌دلیل درگیری‌های مسلحانه بین جناح‌های مخالف، به‌ویژه درگیری بین تیپ توحید (بخشی از نیروهای مسلح ارتش آزاد سوریه) و نیروهای ارتش سوریه در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲، ناگزیر به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

او افزود حدود ۱۴۰ هزار نفر در منطقه «شهبا» زندگی می‌کنند و از این میان تنها ۲۰ هزار نفر ساکن اصلی این منطقه‌اند. افزون بر این‌که حدود ۱۲۰ هزار نفر از مردم عفرین در اینجا سکونت دارند. این شهروندان علاوه بر سکونت در پنج اردوگاه، در برخی دهکده‌ها و مزارع که تا حدودی ویران‌ شده‌اند و ساکنان‌شان به‌دلیل درگیری‌های مسلحانه، آن‌ها را ترک کرده‌اند زندگی می‌کنند.

اسرافیل گفت آوارگانی که در روستاهای یادشده زندگی می‌کنند با همکاری اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، خانه‌های ویران شده را بازسازی کرده‌اند.

 

© IndependentArabia