گلدن‌استیت وریرز در آسمان هفتم

یاران استفن کری بازی ششم سری فینال را در زمین بوستون سلتیکس بردند و قهرمان ان‌بی‌ای شدند

این فینال تقابل تیم جوان سلتیک و تیم با تجربه گلدن‌استیت بود که در نهایت، باتجربه‌ها برنده شدند- USA TODAY Sports via Reuters

گلدن‌استیت وریرز با برتری ۱۰۳-۹۰ مقابل بوستون سلتیکس در سالن تی.دی.گاردن اجازه نداد سرنوشت به بازی هفتم کشیده شود و قهرمان ان‌بی‌ای شد. آن‌ها در سری ششم بازی فینال در خانه حریف، در نمایشی برتر، با کسب ۲۱ امتیاز متوالی در شروع بازی، فاصله‌ای دست‌نیافتنی به‌وجود آوردند.

این چهارمین قهرمانی وریرز در هشت سال گذشته و اولین قهرمانی آن بعد از سال ۲۰۱۸ است.

سلتیکس در این بازی، شروعی طوفانی داشت و وقتی ۱۴-۲ پیش افتاد، به نظر می‌رسید که کار به بازی سرنوشت‌ساز هفتم در سان‌فرانسیسکو بکشد؛ ولی وریرز خیلی زود سوار بازی شد و توانست کوارتر اول را با پنج امتیاز بیشتر به پایان ببرد.

در شروع کوارتر دوم، گلدن‌استیت با باران پرتاب‌های سه‌ امتیازی میزبان را ویران کرد. آن‌ها در این لحظات، برتری ۲۱ بر هیچ را ثبت کردند. یک چنین امتیازگیری سریالی در تاریخ ۵۰ سال اخیر فینال‌ها بی‌سابقه بود.

سلتیکس نیمه اول را با اختلاف ۱۵ امتیاز نسبت به میهمان به پایان برد ولی با توجه به سابقه خوب بازگشت‌هایش در پلی‌آف، هنوز برای جبران ناامید نبود. با این حال، وریرز به حریف اجازه بازگشت نداد. شوت سه امتیازی استفن کری در میانه کوارتر سوم که فاصله را به ۲۲ امتیاز رساند، عملا به معنای پایان بازی بود و جایگاه او را به عنوان ارزشمندترین بازیکن سری فینال تثبیت کرد.

بوستون حاضر نبود تسلیم شود و در کوارتر سوم، فاصله را تا هشت امتیاز هم کاهش داد، ولی بیش از این نتوانست به گلدن‌استیت نزدیک شود. آن‌ها بابت غفلت خود در ابتدای بازی، بهای سنگینی پرداختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این فینال تقابل تیم جوان سلتیک و تیم با تجربه گلدن‌استیت بود که در نهایت، باتجربه‌ها برنده شدند. بوستون در این بازی تحت فشار روانی بود و ۲۲ بار مالکیت توپ را از دست داد؛ «ترن‌ اووری» که حریف به‌خوبی از آن استفاده کرد.

کری در این باره گفت: «این تجربه بخشی از میراث قهرمانی است. ما در ۱۱-۱۰ سال گذشته به آن دست پیدا کرده‌ایم. وقتی به چنین مرحله‌ای می‌رسید، داشتن این تجربه بسیار ارزشمند است.»

هرچند گلدن‌استیت در شروع سری فینال ۲-۱ عقب افتاد، ولی با ارتقای سطح بازی‌ و جنگندگی به سه برد متوالی رسید که دو تا از آن‌ها دور از خانه بود. این در حالی است که بوستون در بازی‌های مرحله حذفی این فصل، سابقه دو باخت متوالی نداشت. 

کری در این بازی ۳۴ امتیاز گرفت و به جز بازی پنجم که افت کوچکی داشت، در سری فینال‌ درخشان بود. اوج هنر او در بازی چهارم بود که ۴۳ امتیاز گرفت و با شایستگی برای اولین بار ارزشمندترین بازیکن سری فینال «ام‌وی‌پی» (MVP) انتخاب شد.

گلدن‌استیت در جریان فینال سال ۲۰۱۹ با مصدومیت‌ ستارگانش درگیر شد و کوین دورانت را هم از دست داد. آن‌ها فصل  ۲۰-۲۰۱۹ را با آمار فاجعه‌بار ۱۵ برد و ۵۰ شکست به پایان بردند و اولین تیمی‌اند که به فاصله دو سال بعد از چنین عملکردی، قهرمان می‌شوند.

کری درباره اوج‌گیری تیمش گفت: «در شروع فصل، هیچکس تصور نمی‌کرد که ما به اینجا برسیم. این باورنکردنی است.»

کلی تامپسون که بعد از دو مصدومیت سخت در این فصل توانست به ترکیب گلدن‌استیت برگردد، گفت: «دیوانه‌کننده است؛ من روی ابر صدونهم‌ام. روزهای خیلی عذاب‌آوری بود و خیلی اشک‌ ریختم. می‌دانستم که ممکن است روزی دوباره به اینجا برسم؛ ولی تجربه آن واقعا باورنکردنی است.»

این هفتمین قهرمانی وریرز در ان‌بی‌ای است و توانست شیکاگو بولز را پشت سر بگذارد. سلتیکس با ۱۷ قهرمانی همراه لیکرز پرافتخارترین تیم‌های این لیگ‌اند، ولی آرزوی آن‌ها برای پشت سر گذاشتن رقیب لس‌آنجلسی برآورده نشد.

بیشتر از ورزش