انفجار در یک مسجد در قندوز، جان شماری از نمازگزاران را گرفت

این انفجار پس از ادای نماز جمعه در مسجدی در امام صاحب قندوز رخ داد

این انفجار در مسجدی در چند کیلومتری شهرک امام صاحب رخ داد- عکس از AFP/ Hoshang Hashimi

خبرنگاران محلی در قندوز به ایندیپندنت فارسی گفتند که در روز جمعه، انفجاری در مسجد «الف بیردی» شهرستان امام‌صاحب استان قندوز رخ داده است که در پی آن، چند نمازگزار کشته‌ شده‌اند.

به گفته این خبرنگاران، این انفجار پس از ادای نماز جمعه و هنگامی که نمازگزاران در حال شنیدن خطبه‌های امام مسجد بودند، رخ داد. تمامی قربانیان این رویداد مردم غیرنظامی‌اند.

طالبان وقوع انفجار در این مسجد را تایید کرده‌اند اما جزئیات بیشتری در اختیار رسانه‌ها قرار نداده‌اند.

خبرنگاران به نقل از مسئولان بیمارستان امام‌صاحب می‌گویند که یک جسد و ۱۲زخمی به این بیمارستان رسیده است؛ اما برخی از شاهدان تعداد تلفات را بیشتر می‌دانند.

به گفته منابع محلی، مسجد الف بیردی در شش کیلومتری امام‌صاحب واقع است و دسترسی خبرنگاران به محل آسان نیست؛ از همین رو تاکنون نتوانسته‌اند جزئیات بیشتری درباره این رویداد به دست آورند.

بیشتر نمازگزاران حاضر در این مسجد از ازبک‌تبارها و ترکمن‌تبارهای سنی‌مذهب شهرک امام‌صاحب‌اند.

شاهدان تعداد قربانیان را حدود ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.

پیش از این در روز ۲۲ آوریل هم انفجاری در مسجد مولوی سکندر در قندوز جان ۴۰ تن را گرفت و ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، این چندمین حمله مرگبار به غیرنظامیان در قندوز است. پیش از این در مهر ۱۴۰۰، نیز انفجاری در یکی از مساجد شیعیان در قندوز جان حدود ۵۰ تن را گرفت و ده‌ها زخمی به جا گذاشت.

در ماه رمضان هم در پی چندین انفجار مرگبار در کابل، قندوز، تخار، مزار شریف و هرات صدها غیرنظامی کشته یا زخمی شدند. این حملات مراکز آموزشی، عبادتگاه‌ها و خودروهای غیرنظامیان را هدف قرار دادند. بر اساس آمارهایی که رسانه‌ها منتشر کردند، در این انفجارها، حدود ۷۰۰ نفر جان باختند که همگی غیرنظامی و بیشتر از شیعیان افغانستان بودند.

شاخه خراسان داعش مسئولیت برخی از این حملات را پذیرفت. بر اساس آخرین گزارش موسسه مطالعات جنگ، شاخه خراسان داعش در افغانستان به‌ویژه در شمال قدرت گرفته و حملاتی در داخل و خارج افغانستان ترتیب داده است.

بر اساس این گزارش، مقابله با تهدیدهای داعش برای طالبان در اولویت نیست و این گروه سرکوب مخالفان غیرداعشی خود در افغانستان را ارجح می‌داند.