اعدام صحرایی غیرنظامیان کرد

فاجعه انسانی در شمال سوریه لحظه به لحظه شدت می‌گیرد

شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه دو غیرنظامی کرد را اسیر کرده‌اند عکس از توئیتر احرار الشرقیه 

اخباری که از جنگ در شمال سوریه و حملات نیروهای وابسته به ارتش ترکیه به گوش می‌رسد بی‌وقفه بی‌رحمانه‌تر می‌شود. امروز خبر رسید که چندین غیرنظامی اسیر کرد که یک رهبر سیاسی نام‌اشنای زن نیز در میان‌شان بوده است ، به دست نیروهای تحت حمایت ترکیه اعدام صحرایی شدند. 

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرده است که شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه حداقل نه غیرنظامی را در جنوب شهر تل ابیض بدون محاکمه اعدام کرده اند. بنا به این گزارش «هورین خلف»، یک رهبر سیاسی زن کردها، در میان اعدام شدگان بوده است. راننده او نیز در این کشتار بی‌رحمانه به دست نیروهای ترکیه کشته شده است. برخی گزارش‌ها می‌گوید که «هورین خلف ۳۵ ساله به دست گروه‌های مزدور تحت حمایت ترکیه از خودرو بیرون کشیده شده و بعد به رگبار بسته شده است». حسین عمر، هماهنگ کننده این حزب در اروپا نیز در توضیح این فاجعه گفت: «زمانی که حمله رخ داد هفرین درحال بازگشت از نشستی در شهر حسکه بود. وی و راننده و یکی از معاونانش در این حمله کشته شدند».

هورین خلف، دبیرکل حزب سوریه آینده که به شکل فجیعانه‌ای به قتل رسید

به گفته نیروهای سوریه دموکراتیک این حادثه دلیل آشکاری‌ست که که دولت ترکیه به سیاست جنایت‌کارانه‌اش علیه غیرنظامیان غیرمسلح ادامه می‌دهد». روزنامه «گاردین» هورین خلف را دبیرکل حزب «سوریه آینده» خوانده که در دیدارهای دیپلماتیک با نمایندگان خارجی نقش مهمی برعهده داشت.

همین روز شنبه بود که دو ویدئو از اعدام غیرنظامیان به دست نیروهای تحت حمایت ترکیه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. ویدیو‌هایی که شبیه آن پیشتر در درگیری‌های بسیار خشونت‌بار افراطیون در منطقه داشت. یکی از این ویدیوها نشان می‌داد که چطور شبه‌نظامیان تحت حمایت ترکیه با قساوت قلب غیرقابل بیان به یک مرد اسیر با دستان ازپشت‌بسته از فاصله نزدیک و «الله‌اکبر»گویان شلیک می‌کنند. 

نیویورک تایمز درباره این ویدیو نوشت که« انتشار این تصاویر از امکان متبلور شدن خطر تنش‌های قومیتی حکایت دارد که ناشی از حملات ترکیه به این مناطق است». به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، تاکنون دست‌کم ۳۸ غیرنظامی و ۸۱ نیروی کرد کشته شده‌اند. حدود ۵۰ شبه‌نظامی تحت حمایت آنکارا هم در میان کشته‌شدگان هستند.

آنگلا مرکل و امانوئل مکرون رهبران آلمان و فرانسه با اعلام «نگرانی» مشترک دو قدرت اروپایی در مورد وضعیت انسانی در شمال سوریه درباره احتمال بازسازی گروه داعش هشدار داد.مرکل در تماس تلفنی با آنکارا خواست که اردوغان دستور توقف حملات را صادر کند. دونالد ترامپ هم در توئیتی نوشت که «درحال مذاکره با لینزی گراهام و بسیاری از اعضای کنگره از جمله دموکرات‌ها دربارهٔ اعمال تحریم‌های شدید بر ترکیه هستم. وزارت خزانه‌داری آماده است و در این باره اجماع نظر گسترده‌ای در کار است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا با خارج کردن نیروهای خود از آن منطقه و به اصطلاح «خالی کردن پشت» نیروهای کرد شمال شرقی سوریه امکان بیشتری به ترکیه بخشید که مبادرت به این حمله غیرانسانی کند. همزمان وزارت خارجهٔ آمریکا انتشار گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن یک مقام سیاسی کُرد و دستگیر شدن تعدادی دیگر از همراهان  وی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد.

در مقابل اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور شهر مرزی «رأس العین» را به تصرف خود در آورده و شهر «تل ابیض» را نیز تحت محاصره دارند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم‌چنین اعلام کرد در اثر حملهٔ هوایی نیروهای ترکیه به شهر رأس‌ العین نه تن از جمله پنج شهروند جان باختند. به گفته مقامات ترکیه آن‌ها برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش خواهند رفت.

گزارش‌ها می‌گوید تصرف و پیش‌روی نیروهای ترکیه در خاک سوریه ادامه دارد و عملیات نظامی ترکیه و آوارگی بسیاری از غیرنظامیان در شمال شرقی سوریه هم‌چنان پابرجاست. شکی نیست که انتشار اخباری چون «اعدام‌های صحرایی» توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه می‌توانند دولت اردوغان و ارتش این کشور را به «جنایت جنگی» محکوم کند و می‌تواند توجه جامعه جهانی را به میزان خشونت و پیشرفت لحظه به لحظه فاجعه بیشتر از پیش جلب کند. واکنش‌ها به حمله ناگهانی و بی‌رحمانه نیروهای ترکیه به شمال شرقی سوریه و قتل‌عام غیرنظامیان بلافاصله بود و کشورها و شخصیت‌های تاثیرگذار بین‌المللی این حملات را محکوم کردند اما گویی اقتدار طلبی و زورگویی مقامات نظامی ترکیه چنان است که گوششان بدهکار اعتراض‌های بین‌المللی نیست. روز به روز اعتراضات مردمی در سراسر دنیا علیه فاجعه انسانی در شمال سوریه بیشتر می‌شود و مقامات دولت ترکیه بی‌آنکه خود را مسئول پاسخگویی در قبال این فجایع انسانی بدانند مشغول جنگ و قتل‌عام در شمال سوریه هستند و از سوی دیگر سرکوب منتقدان داخلی در ترکیه.