اعدام همزمان ۱۲ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج 

هرانا: بیش از ۸۸ درصد احکام اعدام در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران مخفیانه اجرا می‌شوند

در هفته‌های اخیر نیز هم‌زمان با شکل‌گیری دور جدید اعتراض‌های عمومی، احکام اعدام بیشتری در زندان‌های سراسر ایران اجرا شد-فارس

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از اجرای هم‌زمان حکم اعدام ۱۲ نفر در زندان رجایی‌شهر کرج خبر داد. همگی‌ این افراد سحرگاه چهارشنبه ۲۵ خرداد اعدام شدند. 
هرانا، پیش‌تر اعدام هشت زندانی را در این روز تایید کرده بود، اما روز پنج‌شنبه ۲۶ خرداد در گزارشی تکمیلی اعلام کرد: «حکم اعدام چهار زندانی دیگر نیز روز چهارشنبه در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شده است، با احتساب این چهار زندانی، شمار افرادی که در یک روز اعدام شدند به ۱۲ تن رسید.» 
چهار تن از این زندانیان محمد شکری ۲۵ ساله، علی غلامی ۲۴ ساله، عباس اسکندرزاده و امیر جعفری نام داشتند. این افراد به اتهام قتل بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند. رسانه‌های داخل ایران و منابع رسمی تاکنون هیچ واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


نتایج بررسی‌های مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران آشکار می‌کند که از اول ژانویه ۲۰۲۱ میلادی تا پایان ماه دسامبر همین سال، حکم اعدام ۸۹ نفر صادر شد و دست‌کم ۲۹۹ نفر اعدام شدند که چهار تن آنان کودک‌مجرم بودند. بر اساس این گزارش بالغ‌بر ۸۸ درصد احکام اعدام در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران مخفیانه اجرا می‌شوند. 
سازمان‌های حقوق بشری روز دوشنبه ۱۶ خرداد نیز اعدام هم‌زمان ۱۲ شهروند بلوچ از جمله یک زن را در زندان مرکزی زاهدان را افشا کردند. این افراد نیز با اتهام‌هایی همچون قتل و مواد مخدر به قصاص نفس و اعدام محکوم شده بودند. 
به دنبال انتشار این خبر کمپین فعالان بلوچ در گزارشی اعلام کرد در سال ۲۰۲۱ میلادی دست‌کم ۷۹ شهروند بلوچ در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران اعدام شدند. 
بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران پس از چین رکورددار اجرای حکم اعدام در جهان است؛ به‌طوری‌که تنها در سال ۲۰۲۱، تعداد ۳۱۴ نفر در ایران اعدام شدند.
سازمان حقوق بشر ایران، روز چهارشنبه ۲۴ خرداد اعلام کرد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون دست‌کم ۲۱۸ زندانی در ایران اعدام شدند. بر اساس این گزارش شمار اعدام‌ها در پنج‌ ماه نخست سال جاری ملادی نسبت به زمان مشابه سال قبل یک و نیم برابر افزایش یافته است. بنا بر گزارش این سازمان در ماه مه ۲۰۲۲ میلادی (هم‌زمان با اعتراض‌های اردیبهشت ۱۴۰۱) بیشترین احکام اعدام از سال ۲۰۱۸ تاکنون اجرا شد. 
سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند حکومت ایران هم‌زمان با شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی اجرای مجازات اعدام را افزایش می‌دهد؛ سازمان حقوق بشر ایران پیش‌تر نیز با هشدار درباره «ارتباط معنادار اجرای احکام اعدام و رویدادهای سیاسی» اعلام کرده بود: «مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات اعدام برای ارعاب و ایجاد وحشت در جامعه استفاده می‌کنند.»
در هفته‌های اخیر نیز هم‌زمان با شکل‌گیری دور جدید اعتراض‌های عمومی، احکام اعدام بیشتری در زندان‌های سراسر ایران اجرا شد، به‌طوری‌که تنها در مدت دو هفته دست‌کم ۵۰ نفر با اتهام‌های مختلف اعدام شدند.

بیشتر از جهان