سقوط بیش از ۷۰ درصدی بیت‌کوین و اتریوم

سرمایه‌گذاران رمزارزی در طول هشت ماه بیش از دو هزار میلیارد دلار از دست دادند

برخی کارشناسان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند در دوران نزولی بودن بازار خرید کنند تا میانگین هزینه‌هایشان را به دست آورند و در بلندمدت سود ببرند- Ozan KOSE / AFP

قتل‌عام بازار رمزارزها بی‌وقفه ادامه دارد و در طول هشت ماه گذشته، بیش از دو هزار میلیارد (دو تریلیون) دلار از پول سرمایه‌گذاران در این بازار کاسته شده است. اگر این مقدار سرمایه ازدست‌رفته را با تولید ناخالص ملی کشورها مقایسه کنیم، تنها تولید ناخالص ملی هشت کشور بیش از آن مقداری است بازار رمزارزها در این مدت از دست داد؛ تولید ناخالص داخلی کشورهایی مانند کانادا و ایتالیا کمی بیش از دو تریلیون دلار و تولید ناخالص داخلی برزیل ۱.۸۳ تریلیون دلار است.

در حال حاضر بهای بیت‌کوین حدود ۲۲ هزار دلار است؛ بیت‌کوینی که تا مرز ۷۰ هزار دلار بالا رفته بود و همه در انتظار ۱۰۰ هزار دلاری شدن آن بودند، ناگهان کارش به جایی رسید که بین ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار در نوسان باشد. ارزشی که بیت‌کوین پیش از این در دسامبر ۲۰۲۰ هم با آن مواجه شده بود اما آن روز، بازار در روزهای خوب و صعودی‌ خود بود.

هر دو توکن بیت‌کوین و اتریوم حدود ۷۰ درصد از اوج خود سقوط کرده‌اند. تسلط بیت‌کوین بر کل ارزش بازار حدود ۴۷.۲۵ درصد بود. بزرگ‌ترین همتای آن، اتریوم، هم به‌سختی توانسته مرز یک هزار و ۳۰۰ دلار را حفظ کند و ارزش کل آن کمی بالاتر از ۱۶۰ میلیارد دلار است.

شیوام تاکرال، مدیرعامل بایوکوین، در گفت‌وگو با اکونومیک تایمز می‌گوید: «پس از اینکه شاخص قیمت مصرف‌کننده بالاترین تورم را از سال ۱۹۸۱ گزارش کرد، بازارهای مالی در سراسر جهان با رکود شدیدی مواجه شدند. افزایش قیمت مواد غذایی، گاز و انرژی فشار زیادی بر بازار رمزارزها وارد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود بازار در هفته‌های آینده همچنان متلاطم بماند و دنیا همچنان تورم بالایی را گزارش کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اندی لیان، رئیس صرافی بیگ وان، نیز می‌گوید که این ضعف را موسسات سنتی که فقط برای منافع کوتاه‌مدت در این بازار بودند، تشدید می‌کنند. او گفت: «خروج سریع این پول‌ها بازار را در وضعیت سختی قرار داد. ما کاهش رشد اقتصاد جهانی در بحبوحه تورم و جنگ را شاهد بودیم که پس از آن به کاهش تقاضا در بازار منجر شد.»

پراوین کومار، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بلفریکس گروپ، گفت که نوسان‌ها در بازار ادامه خواهد داشت که این اتفاق بر ارزش‌گذاری سایر رمزارزها از جمله ریپل، کاردانو، تتر، سولانا و... تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت. اندی لیان هم با او هم‌عقیده است. او باور دارد که زمستان رمزارزی فرا رسیده؛ زمستانی که ممکن است دو سال طول بکشد.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کنند که در دوران نزولی بودن بازار خرید کنند تا میانگین هزینه‌هایشان را به دست آورند و در بلندمدت سود ببرند. کومار در این‌ باره گفت: «در آینده، من معتقدم که نوسان‌ها ادامه خواهد داشت و بر بیت‌کوین و سایر آلت‌کوین‌های کلیدی نیز فشار زیادی وارد خواهد شد.» اما بعضی افراد معتقدند که در شرایط کنونی بازار رمزارزها، فقط باید صبر کرد تا بازار به شرایطی پایدار برسد.

دیو د ویو (Dave the Wave) نام مستعار فردی است که در بازار رمزارزها به عنوان کارشناس شهرت دارد. او بیت‌کوین زیر ۲۵ هزار دلاری را منطقه امن خرید می‌داند و معتقد است که پس از دو سال، دوباره به این منطقه امن برای خرید رسیده‌ایم. البته او می‌گوید که نباید دل به دریا زد و همه سرمایه را درگیر این خرید کرد، بلکه باید قدم‌به‌قدم خرید را انجام داد تا در صورت ریزش دوباره، بتوان آن را کنترل کرد.

بعضی افراد هم معتقدند رکود کنونی مانند آنچه این بازار در گذشته به خود دید، چه بسا ممکن است به افزایشی ۸۰ درصدی در آینده منتهی شود؛ اما در کل، کسی نمی‌تواند آنچه را در آینده بر سر این بازار نورسیده خواهد آمد، به طور قطعی پیش‌بینی کند.

بیشتر از اقتصاد