زلزله‌های پیاپی شمال تا جنوب ایران را لرزاند

در کمتر از یک روز، یک زمین‌لرزه در استان گیلان و پنج زمین‌لرزه در استان هرمزگان رخ داد

زلزله اول به بزرگی ۴.۶ در ساعت ۲۰:۰۱ سه‌شنبه در حوالی رودبار، ‌منجیل، لوشان و جیرنده استان گیلان رخ داد‌‌ـ ایرنا

از شامگاه سه‌شنبه ۲۴ خرداد تا نیمروز چهارشنبه ۲۵ خرداد، شش زلزله به‌نسبت شدید مناطقی در استان‌های گیلان و هرمزگان را لرزاند.

زلزله اول به بزرگی ۴.۶ در ساعت ۲۰:۰۱ سه‌شنبه در حوالی رودبار، منجیل، لوشان و جیرنده استان گیلان رخ داد. در پی این زلزله، سیاوش غلامی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان، به مردم هشدار داد که با توجه به شدت به‌نسبت زیاد این لرزه و زلزله‌خیزی منطقه، در ساعت‌های آتی در مکان‌های امن پناه بگیرند.

به گفته او، زلزله گیلان تلفات جانی نداشت و از خسارت‌های مالی آن هم هنوز گزارشی منتشر نشده است. او همچنین از ریزش کوه در منطقه «شیرین سو» استان قزوین و بسته شدن جاده خبر داد و گفت نیروهای راهداری در حال پاکسازی و باز کردن جاده‌‌اند.

در پی وقوع زمین‌لرزه اخیر، احمد شکرزاده، رئیس مرکز لرزه‌نگاری گیلان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، از وقوع ۲۲ زمین زلزله شدید در استان گیلان از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، خبر داد و گفت: «زمین‌لرزه‌های اخیر می‌تواند نشان‌دهنده فعال بودن گسل‌های اصلی گیلان باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صبح چهارشنبه هم پنج زمین‌لرزه با بزرگای بیش از ۴ و یک زمین‌لرزه هم با بزرگای ۵.۲ مناطق غربی استان هرمزگان را لرزاند. بزرگ‌ترین زلزله در بندر چارک از توابع شهرستان بندرلنگه در عمق هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست و در جناج و کوخرد نیز احساس شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فواد مرادزاده، فرماندار شهرستان بندرلنگه، پس از این زلزله گفت که تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده‌اند و در حال بررسی خسارت‌های احتمالی‌اند. او با بیان اینکه زمین‌لرزه‌های بخش چارک ترک‌خوردگی‌هایی در دیوار برخی منازل ایجاد کرده‌اند، افزود: «تمامی تیم‌های امدادی در حالت آماده‌باش‌اند.»

حسین قاسمی، رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، هم از اعزام تیم‌های واکنش سریع به منطقه زلزله‌زده چارک خبر داد و گفت: «به‌جز دو مصدوم، مردی ۲۴ ساله که حین فرار از ناحیه پا آسیب دیده و یک زن ۳۵ ساله که هنگام فرار سرش به تابلو اصابت کرده است، مجروح دیگری نداشتیم.»

سعید پورزادی، رئیس ستاد مدیریت بحران کیش، از تعطیلی ادارات این جزیره به‌دلیل وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های پی‌درپی خبر داد و گفت: «کلیه مکان‌های ورزشی، کلاس‌های آموزشی، مکان‌های آبی و تفریحی در روز چهارشنبه ۲۵ خرداد، تعطیل‌اند.»