بایدن در تیرماه به عربستان سعودی سفر می‌کند

منابع مطلع می‌گویند، دستور کار سفر بایدن شامل ملاقات با شاهزاده محمد بن سلمان است

سه منبع مطلع نیز به اکسیوس گفتند که این سفر احتمالا ۱۴ و ۱۵ ژوییه انجام می‌شود-Reuters

یک منبع مطلع با اشاره به برنامه‌ریزی برای سفر جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا به عربستان سعودی گفت که او ماه آینده این سفر را انجام می‌دهد و کاخ سفید در هفته جاری این خبر را اعلام خواهد کرد. سه منبع مطلع نیز به اکسیوس گفتند که این سفر احتمالا ۱۴ و ۱۵ ژوییه انجام می‌شود.

براساس گزارش رویترز به نقل از این منبع آگاه، بایدن اواسط ماه آینده میلادی، اواخر تیرماه، به عربستان سعودی می‌رود و این سفر شامل ملاقات با شاهزاده محمد بن سلمان،‌ ولیعهد عربستان سعودی است.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز با تایید خبر سفر بایدن به عربستان سعودی و اسراییل گفت که جزییات به زودی اعلام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن بر خلاف دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری پیشین آمریکا روابط گرمی با عربستان سعودی برقرار نکرد. اما گذشت زمان و تغییر و تحولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین و افزایش بهای سوخت، بایدن و تیم او در کاخ سفید را به تجدیدنظر در این سیاست واداشت. بایدن در واکنش به پرسش‌ها درباره این سفر گفت، این سفر در چارچوب «تلاش برای برقراری ثبات و صلح بیشتر برای خاورمیانه» انجام می‌شود.

اکسیوس پیش‌تر گفته بود که دستور کار این سفر شامل اجلاسی با حضور رهبران بحرین، مصر، اردن،‌ کویت، عراق، عمان، قطر، امارات متحده عربی و عربستان سعودی خواهد بود. او با نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری اسراییل نیز ملاقات خواهد کرد و انتظار می‌رود با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین هم دیدار کند.

در ماه‌های اخیر بایدن چند بار برای گفت‌و‌گوی تلفنی با رهبران عربستان سعودی و امارات متحده عربی تلاش کرده است و هیات‌هایی از عالی‌رتبه‌ترین مقامات خود را به این دو کشور اعزام کرد. اکنون نیز قصد دارد شخصا برای ترمیم روابط به عربستان سعودی سفر کند.

بسیاری بر این باورند که این اقدام بایدن باتوجه به در پیش بودن انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا و افزایش نارضایتی افکار عمومی از بایدن به‌ویژه پس از افزایش بهای سوخت انجام می‌‌شود.

خبر سفر بایدن به عربستان سعودی و  اسراییل در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌هایی درباره تلاش این کشورها برای برقراری سامانه دفاع هوایی یکپارچه در منطقه برای مقابله به تهدید‌های جمهوری اسلامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش منتشر شده است. همچنین گفته می‌شود که آمریکا می‌کوشد چارچوبی برای همکاری بین عربستان سعودی و اسراییل ایجاد کند.

بیشتر از جهان