تخریب خانه‌های معترضان مسلمان در هند 

سخنگوی «حزب مردم» گفت نخست‌وزیر ایالت اوتار پرادش، دستور داده خانه‌های افرادی که در اعتراضات هفته گذشته دست داشتند، تخریب شود

مسلمانان هند در هشت سال اخیر به دولت مودی در زمینه‌های مختلفی مثل آزادی عبادت و حق پوشیدن حجاب نیز اعتراضاتی داشته‌اند- REUTERS/Ritesh Shukla

مقام‌های ایالت اوتار پرادش در هند دست به تخریب خانه چندین نفر از شهروندان مسلمان زدند که به دست داشتن در اعتراضات هفته گذشته متهم شده‌اند. 

هند در چند روز گذشته شاهد اعتراضاتی بوده است که عمدتا از سوی مسلمانانی انجام می‌شود که به گفته‌های دو نفر از رهبران حزب حاکم این کشور، راجع به پیامبر اسلام اعتراض داشتند. این در حالی است که این دو مقام فورا از مقام‌های حزبی خود خلع شدند و دولت هند سریعا اعلام کرد که گفته‌های آنان مواضع دهلی نو نبوده است. 

روز جمعه دو نفر از تظاهرات‌کنندگان جوان در رانچی، مرکز ایالت جارکند هند، کشته شدند. معترضان از جمله خواهان دستگیری نوپور شارما، سخنگوی حزب «مردم» هند (که گرایش ناسیونالیسم هندو دارد)، شدند. خانم شارما هفته گذشته در برنامه‌ای تلویزیونی سخنانی در مورد رابطه پیامبر اسلام با همسرش، عایشه، گفته بود که جنجال‌برانگیز شد. 

در کشمیر، پلیس هند جوانی را بازداشت کرد که در پیامی ویدیویی خانم شارما را تهدید به قطع سر می‌کند. این فیلم در یوتیوب پخش و بازنشر شد؛ هرچند در پی اقدام مقام‌های مسئول، اکنون حذف شده است. ناوین کومار جندال، از رهبران «حزب مردم»، روز یکشنبه گفت که خانواده‌اش با تهدیدهای مداوم روبه‌رو بوده است و برخی پیروانش گفتند بمبی دست‌ساز نزدیک خانه‌اش در دهلی نو پیدا و خنثی شده است. 

نزاع‌هایی نیز بین هندوها و مسلمانان و بین معترضان و پلیس در ایالات مختلف هند درگرفته است. اما وخیم‌ترین اوضاع را در پرجمعیت‌ترین ایالت این کشور، اوتار پرادش، شاهد بودیم که در آن تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر دستگیر شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتراضات به گفته‌‌های شارما و جندال را البته باید در کنار نارضایتی‌های دیگر اقلیت مسلمان هند دید. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند که در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید، متهم است که احساسات عموم را علیه مسلمانان برانگیخته و در مورد حمله‌های ناسیونالیست‌های هندو به مسلمانان ساکت بوده است. مسلمانان هند در هشت سال اخیر به دولت مودی در زمینه‌های مختلفی مثل آزادی عبادت و حق پوشیدن حجاب نیز اعتراضاتی داشته‌اند. با این همه، در این ماجرا حزب مردم با سرعت دست به عمل زد و شارما را تعلیق، و جندال را اخراج کرد. حتی پلیس هند پرونده‌هایی علیه این دو تشکیل داده است. این اقدام در پی اعتراض چند کشور مسلمان، از جمله ایران، اندونزی، عربستان سعودی، قطر، و عمان صورت گرفت. 

در عین حال، برخی گروه‌های تندرو هندو شارما و جندال را تقدیر، و آنان را سیاستمدارانی شجاع و ناسیونالیست توصیف کرده‌اند.

سخنگوی «حزب مردم» در ایالت اوتار پرادش گفت یوگی آدیتیانات، نخست‌وزیر این ایالت که خود گرایش‌های قوی ناسیونالیسم هندو دارد، دستور داده است که اماکن غیرقانونی و خانه‌های افرادی که به دست داشتن در اعتراضات هفته گذشته متهم‌اند، تخریب شود. به گزارش رسانه‌های محلی هند، در شهرهایی مانند کانپور، سهاران‌پور، و پرایاگراج (الله‌آباد سابق) شاهد تخریب خانه‌ها و حضور گسترده پلیس بوده‌ایم. مقام‌های محلی، که بسیاری از آنان به «حزب مردم» تعلق یا گرایش دارند، می‌گویند این خانه‌ها بدون جواز قانونی ساخته شده بودند.

یکی از مواردی که وسیعا گزارش شده است، تخریب خانه جاوید محمد، از رهبران «حزب رفاه» و پدر کنشگری شناخته‌شده به نام عفرین فاطمه است. «حزب رفاه» را در سال ۲۰۱۱ «جماعت اسلامی هند» تاسیس کرد؛ سازمانی اسلام‌گرا که ریشه‌های آن به سید ابوعلا مودودی، از بنیانگذاران اسلام‌گرایی در دوران معاصر، بازمی‌گردد. خانه‌های دو نفر دیگر از ساکنان این ایالت نیز که متهمند در پی نمازجمعه هفته گذشته به پرتاب سنگ اقدام کرده‌اند، تخریب شده است. 

میریتیونجای کومار، مشاور رسانه‌ای آدیتانات، در توییتر عکسی از بولدوزری که ساختمانی را تخریب می‌کند، منتشر کرد و نوشت: «عناصر نافرمان به یاد داشته باشند. بعد از هر جمعه، شنبه‌ای می‌آید.»

رهبران اپوزیسیون از دولت آدیتیانات انتقاد کرده‌اند که برای مقابله با اعتراضات، قانون اساسی را نقض کرده است. این سیاستمدار مذهبی که در عین حال راهب هندو و روحانی اعظم یک صومعه‌ هندو است، به سخنان تحریک‌کننده خود علیه مسلمانان معروف است. او در توجیه سیاست تخریب خانه‌ها گفت که دولتش به حذف «مجرمان و مافیا» ادامه می‌دهد. 

آقای مودی هنوز هیچ اظهارنظری راجع به اعتراضات نکرده است. 

در ایالت بنگال غربی واقع در شرق کشور، مقام‌ها اجرای «قانون وضعیت اضطراری» را اعلام کرده‌اند که گردهمایی‌های عمومی را در منطقه صنعتی هاورا تا روز ۱۶ ژوئن ممنوع می‌کند. شهر هاورا بخشی از کلکته بزرگ است. 

رهبر شاخه «حزب مردم» در بنگال غربی، روز یکشنبه تجمعی اعتراضی سازمان داد و بنگلادش، کشور همسایه و هم‌زبان هند، را متهم کرد که به تحریک خشونت در بنگال غربی اقدام کرده است.

در ماه‌های گذشته نیز شاهد تخریب دولتی خانه‌ها، مغازه‌ها و درگاه‌های مساجد در مناطق مختلفی همچون دهلی و ایالات مادیا پرادش و گجرات بوده‌ایم. این حرکات در مناطق مسلمان‌نشین و در پی تجمعات ناسیونالیست‌های هندو در این مناطق، انجام شده است.

بیشتر از جهان