عایشه خرم، دومین نماینده جوانان افغانستان در «سازمان ملل متحد»

عایشه از آرزوهایش برای فردای آزاد افغانستان می گوید

عایشه خرم. عکس از فرهاد نوری 

براساس اهداف قطع نامه «۲۲۵۰» سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمایندگان جوانان کشورها در مقر این سازمان، مسایل مربوط به جوانان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. از افغانستان، بانو «عایشه خرم» برای حضور در این جمع انتخاب شده است. 

عایشه خرم، بیست سال سن دارد، و دانشجوی سال سوم دانشکده حقوق دانشگاه کابل است. بانو خرم، توانست پس از یک رقابت سخت که میان صد نفر از جوانان دانش‌آموخته افغان در کابل برگزار شده بود، این جایگاه را به‌دست آورد و برای یک ‌سال، به‌عنوان نماینده جوانان افغانستان در سازمان ملل‌متحد معرفی شود.

رقابت گزینش نماینده جوانان افغانستان در سازمان ملل متحد، توسط نهاد اندیش‌وران جوان افغان، سفارت آلمان، یوناما و وزارت خارجه دولت افغانستان در کابل برگزار شده بود.

بانو خرم، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایندیپندنت فارسی در کابل، گفت:«در جریان جنگ‌های داخلی، خانواده‌ام به کشور پاکستان مهاجرت کردند و پس از ختم جنگ، دوباره به افغانستان برگشتند و من به تحصیلاتم ادامه دادم. قصد داشتم که یک پزشک ماهر شوم، اما پس از سپری کردن ازمون کنکور، به دانشگده حقوق راه یافتم و تلاش کردم تا بتوانم از این طریق نیز مصدر خدمت به کشور و مردم شوم. کتاب‌های مختلف را در موارد مسایل گوناگون، به ویژه رشته‌ای که می‌خواندم، بیشتر مطالعه کردم تا برنامه‌هایی را آماده کنم که بتواند برای حل مشکلات جوانان کشورم مفید واقع شود، و بالاخره امروز توانسته‌ام صدای جوانان فراموش شده افغانستان در سازمان ملل متحد شوم».

او همچنین گفت: «راهی که من طی کردم، سختی‌های زیادی داشت. در جامعه‌ای سنتی مانند افغانستان، برای خیلی‌ها سخت است که «زن» وارد میدان سیاست شود، ولی اکنون فکر می‌کنم که پس از تلاش‌ها و تحمل مشکلات فراوان، به جایگاهی رسیده‌ام که می‌توانم عملا علیه مشکلات و چالش‌هایی که در برابر زنان و جوانان افغانستان وجود دارد، مبارزه کنم و صدای آنان را به گوش دنیا برسانم تا بتوانند در قدرت سیاسی سهیم شوند و در جامعه ما بیشتر نقش برازنده داشته باشند».

بانو خرم، تلاش دارد که با آغاز کارش به‌عنوان نماینده جوانان افغانستان در سازمان ملل متحد، «جرگه مشورتی جوانان» را برگزار کند و به بیشتر استان‌های افغانستان سفر کند و با زنان، جوانان و به ویژه قشر تحصیل‌کرده دیدار کند، در موارد مختلف با آنان گفت‌وگو کند، و مشکلات و پیام‌های آنان را از جایگاه سازمان ملل، به گوش جهانیان برساند.

خرم، به ایندیپندنت فارسی گفت: «من در اصل صدای جوانان افغانستان هستم و اکنون تلاش دارم که در ماه نوامبر سال جاری «جرگه جوانان افغانستان» را برگزار کنم و با سفر به چندین استان‌ها افغانستان، با زنان، دانش‌آموختگان و جوانانی که با چالش‌های جدی روبرو هستند، صحبت کنم و نظریات‌شان را بشنوم و بتوانم در سازمان ملل متحد، بازگو کنم».

بانو خرم افزود: «من در جنگ متولد شدم، در جنگ بزرگ شدم، و گام به گام با مشکلات در این کشور زندگی کردم و اکنون به‌عنوان یک جوان، آرزو دارم روزی برسد که در صلح نیز زندگی کنیم». 

بانو خرم، فقر و بیکاری را عمده‌ترین مشکلات جوانان افغانستان خواند، و گفت: «فقر و بیکاری، سبب شده است که بیشترین جوانان کشور ما معتاد شوند یا به گروهای تروریستی بپیوندند. من از جامعه جهانی می‌خواهم که جوانان افغانستان را بار دیگر فراموش نکنند، و اگر فراموش کردند، بدانند که یک جنایت جنگی مرتکب شده‌اند، و باید از ما حمایت شود».

بانو خرم، در ادامه گفت: «ما نسل هیجده ساله‌های گذشته، نسل بی‌سواد، عقب‌مانده نیستیم. جوانان کشور ما در مدت کمی با تحمل مشکلات زیاد توانسته‌اند دستاوردهای چشم‌گیری در عرصه‌های متخلف داشته باشند، و حالا می‌خواهند در صلح زندگی کنند. من تصمیم دارم با ورودم به سازمان ملل متحد، چهره جدید افغانستان را به جهانیان نشان دهم، و از سازمان ملل متحد بخواهم که بکوشند تا در افغانستان صلح تامین شود و دستاورد‌های هیجده سال گذشته ما، به ویژه در زمینه آزادی‌ها و حقوق شهروندان افغانستان، حفظ شود».

خرم، نسل تحصیل‌کرده را چشم امید نسل‌های آینده افغانستان خواند، و افزود: «جوانان افغان، مسئولیت دارند که برای به‌دست آوردن حقوق و سهم خود، در گفت‌وگوهای صلح صدای خود را بلند کنند تا بتوانند در مسایل کلان ملی افغانستان، سهم خود را داشته باشند. دولت افغانستان نیز باید جوانان افغان را کمک کند و در مسایلی که به آنان مربوط می‌شود، آن‌ها را دخالت دهد تا بتوانند خود تصمیم‌گیرنده باشند».

براساس اهداف قطع نامه «۲۲۵۰» سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد، نمایندگان جوانان کشورها در مقر این سازمان، مسایل مربوط به جوانان را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. از افغانستان، بانو «عایشه خرم» برای حضور در این جمع انتخاب شده است.   

شایان یادآوری است که پیش از بانو خرم، «رامز بختیار» نماینده جوانان افغانستان در سازمان ملل متحد بود، و قرار است که با آغاز کار بانو خرم، کار آقای بختیار در این بخش به پایان برسد.

بیشتر از