استقلال سردرگم در یک انتخاب حساس

هواداران مربی خارجی می‌خواهند، باشگاه با رضا عنایتی مذاکره می‌کند

باشگاه استقلال در انتخاب سرمربی جدید روندی را طی می‌کند که صدای اعتراض هوادارانش را بلند کرده است. تیم قهرمان فصل گذشته خیلی زود بعد از جشن قهرمانی با انتقاد هواداران مواجه شده، چون در انتخاب جانشین مجیدی دچار سردرگمی شده است.

استقلال که با ثبت رکورد قهرمانی بدون شکست در لیگ برتر می‌خواست فصل آینده را با خیالی آسوده آغاز کند، اما مهم‌ترین چهره قهرمانی‌اش را با تصمیمی غافلگیرکننده از دست داد. فرهاد مجیدی مربیگری در الاتحاد کلبای امارات را به استقلال ترجیح داد تا ماجرای انتخاب مربی جدید برای استقلال داغ‌ترین شایعات و اخبار روزهای اخیر فوتبال ایران را بسازد.

مدیریت باشگاه استقلال در اقدامی عجیب فسخ قرارداد با فرهاد مجیدی را بدون کسب درآمد از انتقال مربی‌اش صادر کرد، در حالی‌که مصطفی آجرلو، مدیرعامل استقلال، اوایل فصل گذشته از عقد قرارداد ۳ ساله با فرهاد مجیدی خبر داده بود، اما به نظر می‌رسد آن قرارداد اعتباری نداشت که مجیدی را مجاب کند به همکاری‌اش با استقلال ادامه دهد.

باشگاه استقلال در روزهای اخیر با چند مربی وارد مذاکره شده است اما این مذاکره‌ها هنوز سرمربی جدید آن را تعیین نکرده است. اولین انتخاب استقلال جواد نکونام بود اما دو عامل باعث شد که نکونام به استقلال پاسخ منفی بدهد. باشگاه فولاد اصرار داشت که جواد نکونام به‌عنوان سرمربی فولاد به قراردادش پایبند باشد و عامل دیگری که نکونام را از حضور در استقلال منصرف کرد، واکنش هواداران در رسانه‌های اجتماعی بود. هوادان استقلال از حضور نکونام چندان استقبال نکردند و پیامشان برای باشگاه این بود که به فکر استخدام جانشین خارجی برای فرهاد مجیدی باشند. نکونام نمی‌خواست در حالی‌که هواداران او را نپذیرفته‌اند، کارش را در استقلال شروع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باشگاه استقلال اگرچه در مذاکره با نکونام به بن‌بست رسید اما به‌جای معرفی گزینه‌های خارجی، سراغ رضا عنایتی رفت. عنایتی فصل گذشته سرمربی تیم فوتبال «هوادار» تهران بود و نمایش و نتایجی در لیگ برتر نداشت که کارنامه‌اش برای انتخاب سرمربیگری در تیم قهرمان مناسب باشد. باشگاه استقلال با واکنش‌های منفی بسیاری مواجه شد که چرا با رضا عنایتی به‌عنوان گزینه سرمربیگری مذاکره کرد، البته شایعاتی هم مطرح است که مدیرعامل باشگاه استقلال عنایتی را برای دستیاری مربی خارجی به مذاکره دعوت کرده بود.

در فصل گذشته، گابریله پین، مربی ایتالیایی، به‌عنوان دستیار اول فرهاد مجیدی نقش مهمی در موفقیت استقلال داشت. او آن‌طور که از خبرها برداشت می‌شود، گرایش چندانی به سرمربیگری ندارد و می‌خواهد در نقش دستیار به کارش ادامه دهد؛ البته مشخص نیست که باشگاه استقلال پیشنهاد رسمی سرمربیگری به او داده باشد. در خبرها آمده بود که پین از سپاهان و پرسپولیس پیشنهاد همکاری دریافت کرده، اما صحت این اخبار تایید نشده‌ است. گابریله پین در قهرمانی استقلال نقش بزرگی داشت، اما گزینه‌های خارجی دیگری برای سرمربیگری در استقلال مطرح شده‌اند.

باشگاه استقلال هنوز اخبار درباره مذاکراتش با مربیان خارجی را تایید نکرده است اما در بیانیه‌هایش وعده می‌دهد که انتخاب خوبی برای نیمکت استقلال خواهد داشت: «مذاکره با گزینه‌های مختلف جهت هدایت تیم استقلال با هدف ورود قدرتمند به فصل آینده با دقت فراوان در حال انجام است. این انتخاب حتما با لحاظ تمام جوانب و بر مبنای تداوم قهرمانی استقلال و حضور قدرتمندانه در فصل آینده صورت خواهد گرفت.»

آخرین سرمربی‌های خارجی استقلال، وینفرد شفر آلمانی و آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی، در شرایطی از استقلال رفتند که بخش زیادی از مبلغ قرارداد خود را دریافت نکرده بودند. شفر با طرح شکایت در فیفا و پس از حدود دو سال، دستمزدش را دریافت کرد ولی استراماچونی هنوز دستمزدش را از استقلال نگرفته است. بدهی به استراماچونی از بزرگ‌ترین بدهی‌های استقلال است که باشگاه توان پرداخت آن را ندارد، اما سرانجام باید با جریمه‌های مالی بیشتر، آن را پرداخت کند.

هواداران استقلال به‌شدت علیه مدیریت باشگاه موضع گرفته‌اند و مذاکره با رضا عنایتی را کج‌دهنی باشگاه به خواسته خود می‌دانند. باشگاه استقلال که بازتاب مذاکره‌اش با عنایتی را دید، خیلی زود پا پس کشید و به فکر استخدام مربی خارجی افتاده است، اما انتخاب مربی خارجی، سلیقه، بودجه و دانش انتخاب می‌خواهد. مدیران باشگاه‌های ایرانی چندان تبحری در این کار ندارند و باید حادثه‌ای رخ دهد تا مربی خارجی کارآمدی به فوتبال ایران برود.

وضعیت سیاسی و اجتماعی ایران و تحریم‌های بانکی که نقل‌و‌انتقال قانونی پول را دشوار کرده است، نیز انتخاب مربی خارجی را سخت‌تر می‌کند.

بیشتر از فوتبال