عربستان سعودی ۳۰میلیون دلار به صندوق بشردوستانه افغانستان کمک کرد

عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۱، درخواست نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای افغانستان را مطرح کرد

دفتر کمک‌های بشردوستانه پادشاه عربستان، هدف از کمک ۳۰ میلیون دلاری را کاهش بحران انسانی در افغانستان عنوان کرد- SPA 

عربستان سعودی، روز پنجشنبه ۱۹ خرداد (۹ ژوئن) ۳۰ میلیون دلار به صندوق کمک‌های مالی بشردوستانه افغانستان که در ساختار بانک توسعه اسلامی قرار دارد و زیر نظر سازمان همکاری اسلامی فعالیت می‌کند، واریز کرد. پس از نشست‌های بسیار سازمان‌ همکاری‌ اسلامی برای جمع‌آوری کمک بشردوستانه به افغانستان، این نخستین‌بار است که عربستان سعودی بسته کمک مالی به این منظور ارائه می‌کند.

روزنامه «سعودی‌گازت» (Saudi gazette) به نقل از دفتر کمک‌های بشردوستانه پادشاه عربستان (KSrelief) نوشت: «انتظار می‌رود کمک مالی پادشاهی-عربستان- به کاهش درد و رنج مردم افغانستان کمک کند.» این رسانه عربی افزود، هدف از ارائه این کمک، کاهش خطرهایی است که باعث وخامت وضعیت بحران انسانی و فروپاشی اقتصادی در افغانستان شده، «که پیامدهای آن ممکن است بر صلح و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی تاثیر بگذارد».

به گزارش دفتر کمک‌های بشردوستانه پادشاه عربستان، دولت این کشور تاکنون بیش از یک‌میلیارد ریال سعودی در بخش‌های آموزش، بهداشت، خدمات آب‌رسانی و امنیت غذایی به افغانستان کمک کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی در دسامبر ۲۰۲۱، درخواست نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان را مطرح کرد. این نشست با حضور وزیران خارجه کشورهای عضو، در اسلام‌آباد برگزار شد و به ایجاد صندوقی برای کمک به افغانستان منجر شد؛ اما تا ماه‌ها پس از ایجاد این صندوق، هیچ کشوری برای کمک پولی به آن واریز نکرد. کشور نیجریه، نخستین عضو این سازمان بود که پس از ماه‌ها، سرانجام یک میلیون دلار به‌ حساب صندوق کمک‌های مالی بشردوستانه افغانستان اهدا کرد.

با وخیم‌شدن بحران انسانی ناشی از فروپاشی اقتصادی، فقر و کمبود امکانات بهداشتی در افغانستان‌، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و دیگر نهادهای کمک‌رسان این سازمان، درخواست کمکی ۴.۵ میلیارد دلاری برای جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان را مطرح کردند. تاکنون کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار ازسوی جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا جمع‌آوری شده است، اما سازمان ملل این مقدار را برای رسیدگی به بحران شدید اقتصادی، بهداشتی و حقوق بشری در افغانستان کافی نمی‌داند.

دیوید بیزلی، رئیس سازمان جهانی غذا، اوایل ماه ژوئن اعلام کرد ۱۸ میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی و بحران شدید مواجه‌اند، اما این سازمان تنها برای ۱۰ میلیون نفر امکان ارائه خدمات دارد.